Overslaan en naar de inhoud gaan

Het belang van een internationale retailstrategie met lokale flair

Nederland loopt qua mCommerce achter op China en de VS. Dat is niet erg; marketeers kunnen zich hier nu beter voorbereiden op een mobiele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Soms is het goed om eens verder te kijken dan je directe omgeving, waardoor je je eigen situatie en opvattingen beter in perspectief kunt plaatsen. Zelf vind ik dat het grote voordeel van veel reizen. Je wordt tijdens een verre reis vaak op jezelf teruggeworpen en bent voor even de buitenstaander. Dingen die voor de lokale bevolking vanzelfsprekend zijn, zijn voor jou een uitdaging. Bijvoorbeeld, zelfs na 15 jaar regelmatig in de Verenigde Staten te zijn geweest, worstel ik nog altijd met hoeveel fooi je hoort te geven in een restaurant, aan de schoonmaakster, of de concierge. Elk land heeft zijn eigen cultuur, zijn eigen gewoontes.

related partner content for mobile comes here

Voor mijn werk hou ik me bezig met hoe consumenten wereldwijd technologie gebruiken, en adviseer ik bedrijven hoe zij door middel van technologie hun klanten beter van dienst kunnen zijn. Daarbij zie je iedere keer weer dat de mate waarin nieuwe technologische trends door consumenten worden opgepakt, per land verschilt. Als we kijken naar eCommerce en mCommerce dan zie je bijvoorbeeld dat niet alleen de producten die consumenten kopen, maar ook de manier waaróp ze hun aankopen doen anders is van land tot land. Om deze reden hebben we een ontwikkeld, die laat zien welke type consumenten hun mobiele telefoon, tablet, laptop en PC, gebruiken om informatie over producten op te zoeken, danwel om producten aan te schaffen, en hoe vaak zij dat doen.

In deze retailsegmentate hebben we vijf klanttypen geïdentificeerd op basis van het huidige gedrag van consumenten: Holdouts, Researchers, Traditional Web Shoppers, Mobile Shoppers, and Super-Shoppers. Van alle consumenten gebruiken Super-Shoppers de meeste digitale kanalen om producten te vinden en te kopen. 15 procent van de online consumenten in de zeven belangrijkste markten in Europa is op dit moment een Super-Shopper. Oftewel, een consument die in de afgelopen maand zowel online als via een mobiel en/of tablet producten heeft gekocht. In Nederland is slechts 13 procent van de online consumenten een Super-Shopper.

Europa en Nederland lopen dus achter op de rest van de wereld. De helft van online consumenten in metro-China is al een Super-Shopper. En een kwart van de Amerikaanse online consumenten.

Het voordeel van achterlopen
Dat we met mCommerce achterlopen op de rest van de wereld heeft ook zijn voordelen. Als Nederlandse marketeer betekent dit dat je meer tijd hebt om je voor te bereiden op een toekomst waarin mCommerce een grotere rol gaat spelen. Je kunt naar andere regio’s kijken om te zien wat werkt - en wat niet werkt. 

Maar dat wil niet zeggen dat je achterover kunt gaan leunen. In tegendeel: als jouw bedrijf in meerdere landen actief is, moet je juist nu aan de slag! Zoals m&;n collega zegt: “Executives who plan on expanding internationally must understand the nuances and provide localized shopping experiences that go beyond language and currency to tailor touchpoint-specific customer journeys to local markets.” Retailers die dat begrijpen geven hun klanten de ervaring en service passend bij een international bedrijf, maar met een relevante lokale touch.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in