Nieuwe markten voor hightechproducten
China, India, Brazilië, Thailand. Dat zijn de landen waar de hightechbranche het de komende jaren van moet hebben. Alleen: hoe verkoop je computers aan mensen die amper genoeg geld hebben om hun dagelijkse boodschappen te betalen en die in dorpen wonen waar nog geen electriciteitsvoorzieningen zijn? Bijvoorbeeld - zoals HP doet - door de apparatuur te verhuren in plaats van te verkopen, en door draagbare, op zonne-energie werkende accu’s voor de computers te ontwikkelen. Of door, zoals IBM, de benodigde technologie tegen een relatief lage prijs te leveren aan lokale bedrijven. Maar er zijn meer mogelijkheden om zaken te doen in armere landen. Met simpeler, en dus goedkopere, maar wel duurzame versies van de geavanceerde technologische producten. Dat alles kost weliswaar flinke investeringen in innovatie en het levert misschien wat lagere winsten op, maar zo creëer je wel nieuwe klanten in de markten van de toekomst.
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid