Overslaan en naar de inhoud gaan

Burger: overheid doet niets met uitkomst onderzoek

De consument wil best meewerken aan marktonderzoek. Maar 80 procent gelooft niet dat de overheid echt zit te wachten op de uitkomsten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het algemeen is het publiek sceptisch over wat er gebeurt met de uitkomsten van onderzoek. De consument draagt het beïnvloeden van beleid weliswaar aan als reden om mee te doen aan marktonderzoek, maar nog geen 40 procent denkt dat er rekening gehouden wordt met de uitkomsten van datzelfde onderzoek. Het blijkt bij doorvragen nog veel erger. Het Nederlands publiek twijfelt niet eens zo zeer aan de intenties van het bedrijfsleven, maar vooral aan die van de overheid: maar liefst 80 procent van de Nederlanders gelooft dat de overheid geen rekening houdt met onderzoeksresultaten. De stem van het volk wordt in hun ogen dan ook volledig genegeerd.

related partner content for mobile comes here

De consument ziet op zich het belang van onderzoek wel in. Vooral van klanttevredenheids-, product-, en opinie-onderzoek. Dat de grote meerderheid het ook leuk vindt om aan dergelijke onderzoeken mee te doen, gaat tegen de verwachting van de meeste marketeers in. Zij schatten in dat alleen productonderzoek echt in de smaak valt. Communicatie-onderzoek, zoals pretests en posttests, komt als het minst leuk uit de bus. Maar niet totaal overbodig: als er beter naar de consument geluisterd zou worden, waren er niet zo veel irritante commercials op televisie, aldus 75 procent van de consumenten.

De bereidheid van de consument om deel te nemen aan onderzoek dat ‘opgedrongen’ wordt, zoals telefonisch onderzoek en straatenquêtes, is laag. Voor de meeste marketeers is dat geen geheim. Maar marketers schatten de attitude ten aanzien van schriftelijk onderzoek veel te negatief in: bijna alle consumenten staan daar namelijk wel voor open. Het zelf kunnen bepalen wanneer je een vragenlijst invult komt een welwillende houding blijkbaar ten goede. Ook is de consument bereid om meer tijd te steken in vrijwillig aangegaan onderzoek, bijvoorbeeld online onderzoek. Bij onderzoek via internet is 10 minuten voor 50 procent van deelnemers de tijdslimiet, bij telefonisch onderzoek is 10 minuten voor maar liefst 75 procent van de mensen die deelname overwegen het maximum.
Het onderzoek, dat door Motivaction onder 400 consumenten en 100 marketeers is uitgevoerd, is een maandelijks initiatief van het Tijdschrift voor Marketing. Bovenstaand onderzoek staat in het november-nummer van het tijdschrift, en verschijnt op 2 november.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in