Nieuwe glasbakcampagne van start
De stimulans is nodig omdat overheid en bedrijfsleven in het nieuwe Convenant Verpakkingen III de afspraak hebben vastgelegd om in 2005 90 procent van al het eenmalig verpakkingsglas te recyclen, terwijl in 2001 de teller stond op 78 procent van alle nieuw op de markt gebrachte glazen verpakkingen.
Initiatiefnemer van de campagne is zoals vanouds de Stichting Promotie Glasbak. Miranda Boer, secretaris van de stichting: “Uit onderzoek blijkt dat het voor de consument nog niet altijd duidelijk is welk glas in de glasbak hoort. Men weet bijvoorbeeld niet dat parfumflesjes en potjes van dagcrème ook in de glasbak horen. Het blijkt dat mensen overtuigd raken van het nut van de glasbak als we duidelijk maken dat hun lege glazen verpakking geen afval is, maar grondstof voor nieuwe verpakkingen.”?
Vernieuwde website
De nieuwe campagne richt zich vooral op jongeren, tweeverdieners in de randstad en mensen in 'buitenshuissituaties' en heeft geen massamediaal karakter. Boer: “Op basis van onderzoeksgegevens is er voor gekozen om te communiceren over het hoe en waarom van de glasbak en glasrecycling. Een tv-commercial is niet het meest geschikte middel om deze ingewikkelde boodschap te communiceren.”? Tijdens de campagne wordt op verschillende manieren de aandacht van het publiek gevraagd. Hierbij zal het publiek telkens worden aangespoord om meer informatie in te winnen via de vernieuwde website.
Stichting Promotie Glasbak bestaat uit vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie en -handel, glasproducerende en -verwerkende bedrijven, overheid en inzamelingsbedrijven. De stichting zet zich sinds 1981 in om de inzameling van eenmalige glasverpakkingen via de glasbak te stimuleren. Dit doet zij door middel van reclame en voorlichting.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid