Tegen stroom in groeien kan


Vroeger was het allemaal simpel. Een bedrijf dat wilde groeien, had keuze genoeg. Met productinnovaties, kostenreductie, het opkopen van andere bedrijven en/of internationalisatie was groei vrijwel gegarandeerd. Maar die tijd is voorbij. In een periode van wereldwijde overcapaciteit en felle concurrentie zal het anders moeten. En dat kan ook, zo tonen tal van voorbeelden aan. Bedrijven als Clarke American, Johnson Control en Cardinal Health slagen erin jaar na jaar dubbele groeicijfers te noteren. Hun geheim? Demand-innovation oftewel vraag-innovatie.
Voorsprong op kleintjes
Neem bijvoorbeeld Cardinal Health, grossier in medicijnen. Het bedrijf heeft onderzoek gedaan bij zijn klanten en kwam erachter met welke problemen zij worstelden. Zo wilden ziekenhuizen de kosten van het medicijngebruik beter onder controle krijgen. Daarom ontwikkelde Cardinal Health een systeem, waar de ziekenhuizen prima mee uit de voeten kunnen. Johnson Control stimuleert zijn medewerkers om met ideeën te komen om de bestaande klanten beter te bedienen. Het bedrijf werkt niet met focusgroepen of klantenenquêtes, maar vertrouwt op zijn eigen mensen. Ideeën die kansrijk lijken, worden vervolgens samen met klanten getest.
Grote bedrijven hebben, als het om vraag-innovatie gaat, een voorsprong op kleintjes. Want wie groot is, beschikt over een grote installed base en kan meer inzicht verwerven in de wensen van de klant, over meer informatie beschikken en ook eerder aanvullende diensten ontwikkelen die rendabel zijn.
Al moet dat laatste niet het vertrekpunt zijn bij vraag-innovatie. Het gaat er primair om de problemen van de belangrijkste klanten op te lossen. De winst volgt later wel.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Fast Company<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid