Overslaan en naar de inhoud gaan

Tegen stroom in groeien kan

De vaart is eruit bij de meeste bedrijven. Toch blijft dubbelcijferige groei ook in moeilijke tijden mogelijk. Niet door in de kosten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vroeger was het allemaal simpel. Een bedrijf dat wilde groeien, had keuze genoeg. Met productinnovaties, kostenreductie, het opkopen van andere bedrijven en/of internationalisatie was groei vrijwel gegarandeerd. Maar die tijd is voorbij. In een periode van wereldwijde overcapaciteit en felle concurrentie zal het anders moeten. En dat kan ook, zo tonen tal van voorbeelden aan. Bedrijven als Clarke American, Johnson Control en Cardinal Health slagen erin jaar na jaar dubbele groeicijfers te noteren. Hun geheim? Demand-innovation oftewel vraag-innovatie.

related partner content for mobile comes here

Voorsprong op kleintjes
Neem bijvoorbeeld Cardinal Health, grossier in medicijnen. Het bedrijf heeft onderzoek gedaan bij zijn klanten en kwam erachter met welke problemen zij worstelden. Zo wilden ziekenhuizen de kosten van het medicijngebruik beter onder controle krijgen. Daarom ontwikkelde Cardinal Health een systeem, waar de ziekenhuizen prima mee uit de voeten kunnen. Johnson Control stimuleert zijn medewerkers om met ideeën te komen om de bestaande klanten beter te bedienen. Het bedrijf werkt niet met focusgroepen of klantenenquêtes, maar vertrouwt op zijn eigen mensen. Ideeën die kansrijk lijken, worden vervolgens samen met klanten getest.
Grote bedrijven hebben, als het om vraag-innovatie gaat, een voorsprong op kleintjes. Want wie groot is, beschikt over een grote installed base en kan meer inzicht verwerven in de wensen van de klant, over meer informatie beschikken en ook eerder aanvullende diensten ontwikkelen die rendabel zijn.
Al moet dat laatste niet het vertrekpunt zijn bij vraag-innovatie. Het gaat er primair om de problemen van de belangrijkste klanten op te lossen. De winst volgt later wel.

< SIZE=1>Bron: Fast Company<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in