Kijk verder dan kosten
Volgens marketinggoeroe Philip Kotler reageren veel bedrijven te verkrampt op de huidige economische malaise. Juist nu is marketingdenken geboden, en dat betekent allereerst: kijken naar de klanten die het meest bijdragen aan de winst. Bezuinigingen op deze klantengroep betekent dat je de kip met de gouden eieren slacht. Ook bij het beknibbelen op het reclamebudget is voorzichtigheid geboden.
Onderzoeken naar eerdere perioden van crisis wijzen uit dat de bedrijven die in tijden van economische neergang in reclame investeren, daar later de vruchten van plukken. Een crisis is een ideale gelegenheid om de concurrentie op achterstand te zetten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat bedrijven zich genoodzaakt zien drastisch in hun uitgaven te snoeien.
Maar dat moet dan wel gebeuren zonder dat de merken en de klantrelaties eronder lijden. Met het Performance Improvement-model zou het mogelijk zijn de prestaties van de medewerkers en het bedrijf te verbeteren, en tegelijk de kosten terug te brengen.
Simpelweg door aan de hand van heldere, meetbare doelen en benchmarking na te gaan hoe bedrijf en medewerkers nu presteren en wat er nodig is om die prestaties op een hoger niveau te brengen. Het klinkt simpel, maar tot nu toe gebeurt dat zelden, zo wijst een enquête in Duitsland uit. Het huidige economische klimaat is bij uitstek geschikt om dit type modellen in te voeren.
<#FONT SIZE=1>Bron: Absatzswirtschaft<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid