MVO vaak goede sier


In crisistijden nemen bedrijven gemiddeld een kwart van alle fondsenwerving voor sociaal-maatschappelijk werk voor hun rekening; in rustiger tijden daalt dit naar een paar procent. Dat goede sier dus meespeelt, lijkt hiermee wel bewezen. Maar natuurlijk is er ook oprechte belangstelling om goed te doen. Niet-gouvernementele organisaties (denk aan Amnesty, Greenpeace, Solidaridad) spelen daar op in. Achter de schermen overleggen ze met bedrijven. Op die manier wordt veel geregeld, want bedrijven zijn als de dood dat deze NGO’s, met hun zeer betrouwbare en geloofwaardige imago, zich ferm uitspreken tegen een bepaald bedrijf. Zeg Brent Spar, en iedereen realiseert zich weer de mogelijke reikwijdte van imagoschade. Nog wat tips voor bedrijven die aan MVO willen doen: schrijf op wat je wilt bereiken, en communiceer dit in- en extern; verlies nooit de lokale cultuur en wetgeving van het uitverkoren land uit het oog; wees terughoudend met holle frasen over menselijke waardigheid etc.; bombardeer iemand tot MVO-manager; draag je activiteiten zelfverzekerd uit, maar overschreeuw jezelf niet.
Bron: Trends
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid