Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezond leven blijft moeilijk

Gezonde Leefstijl is één van de onderwerpen waar wij ons als Opinionators veel mee bezighouden. Roken, drinken, overgewicht: de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gezonde Leefstijl is één van de onderwerpen waar wij ons als Opinionators veel mee bezighouden. Roken, drinken, overgewicht: de gezondheidsrisico’s zijn significant, net als de maatschappelijke kosten die deze met zich meebrengen. Toch slaagt de overheid er niet in om effectief de brug te slaan van de problematiek op macroniveau naar verandering op microniveau. De roker, de drinker en het zwaargewicht, zij voelen zich niet aangesproken door landelijke percentages en kosten met zes of meer nullen. Laat staan dat deze feiten en cijfers hen aanzetten tot actie. Dankzij Google komen macro-economische rapportages samen met een keiharde ‘call to action’. Althans, gisteren op NU.nl.

related partner content for mobile comes here

Gezonde leefstijl staat hoog op de publieke agenda. Toch merkt de gemiddelde burger er weinig van. Dat komt echter niet alléén door de overheid. Neem een onderwerp als overgewicht. Wie zich wil profileren op onderwerpen als ‘gezond eten’ en ‘afvallen’ concurreert met een geweldige hoeveelheid zenders, zowel profit als non-profit. Al die partijen samen creëren een bulk aan wisselende boodschappen die opgeteld een gigantische hoeveelheid ruis veroorzaken. En zo verkleinen die partijen gezamenlijk hun kans om de doelgroep echt te raken. Overdaad schaadt. Je kan in die brei niet van mensen verwachten dat ze alle boodschappen op echtheid, goedheid en relevantie scheiden. Er treedt onderwerpsmoeheid op. Om die reden schat ik het effect van ‘Snel 10 kg afvallen’ op NU.nl ik ook niet geweldig hoog in. Maar feit is dat hier wel conversie plaatsvindt van macrocijfers naar microbeleving. ‘Zo is de stand van zaken. En wat doe jij eraan?’.

De overheid wordt geacht niet commercieel te handelen, maar er is wel plaats voor een commerciëlere denktrant. Zeker in dit veld waar boodschappen zo concurreren om aandacht. In plaats van brochure nummer 1802 had de overheid ook met een aanmoediging onder het bericht van NU.nl kunnen staan. Met een redelijk hoge effectiviteitratio bovendien, mits die advertentie onderdeel was van een structurele multidisciplinaire campagne. Want als eenmalig initiatief heeft zo’n actie geen enkele zin. Die beklijft niet, net zoals de producten die nu geadverteerd worden geen blijvend effect sorteren. Verspilde moeite. Verspild budget.

Hoe dan de brug te slaan naar de burger? Door bij de leest de blijven. Door samen te werken. Door alle betrokken partijen – en dat kunnen profit en non-profit organisaties zijn - te laten doen waar ze goed in zijn. Die ketenaanpak, van bestuurder tot buurtregisseur, van supermarkt tot schoolconciërge, van buurvrouw tot betrokkene, die werkt. Daar staan wij voor. Verbonden door intentie en intrinsieke motivatie. De kosten? Vooral een grote dosis ego. En dat blijft moeilijk.

Emilie van Rappard

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in