Overslaan en naar de inhoud gaan

Scepsis over communicatieonderzoek

Communicatieonderzoek kan beter worden ingezet, wijst onderzoek uit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vooral reclamebureaus zijn sceptisch over de noodzaak en toegevoegde waarde van onderzoek ten behoeve van het ontwikkelen en evalueren van campagnes. Uit het onderzoek ‘Het oog op communicatie’ van bureau DBMI, onder een kleine 400 reclamebureaus en adverteerders, blijkt dat 65 pct van de reclamebureaus niet vindt dat onderzoek het creatieve proces van inspiratie voorziet. Onder adverteerders gaat het om 57 pct. Directeur Durk Bosma van DBMI: ‘Vooral reclamebureaus zien geen rol weggelegd voor onderzoek bij het maken van keuzes tussen conceptuele opties. Slechts 32 pct acht marktonderzoek hiervoor noodzakelijk.’ Adverteerders zien volgens Bosma meer nut. 51 pct geeft aan marktonderzoek wel als noodzakelijk hulpmiddel te zien voor het maken van concept-keuzes. Ook geeft 56 pct van de adverteerders aan dat onderzoek een redelijke mate van zekerheid biedt over te verwachten effecten van een campagne in ontwikkeling. Bosma: ‘Een bureau presenteert drie concepten, die de adverteerder vervolgens onderzocht wil zien. Het bureau vindt dat dan te vroeg, omdat het materiaal nog niet helemaal klaar is.’

related partner content for mobile comes here

Bosma onderscheidt drie fasen waarin communicatieonderzoek van toegevoegde waarde is. Bij het bepalen van de uitgangspunten voor een campagne blijken bureaus vaak onvolledige briefings te ontvangen. Daarom moet men zelf op zoek naar nog ontbrekende informatie. Bosma: ‘Onderzoek met als doel creatieve input te verkrijgen, biedt aanvullende inzichten in de doelgroep. Met name reclamebureaus zien dit in, 54 pct voert dit soort onderzoek meestal of altijd uit bij het ontwikkelen van een campagne, van de succesvollere bureaus is dit zelfs 67 pct.’ In de ontwikkelingsfase van een campagne ligt de focus volgens Bosma vaak op zoeken naar zekerheid. ‘De concept-test is in theorie vooral bedoeld als input voor de verdere ontwikkeling van concepten. Maar reclamebureaus (59 pct) en opdrachtgevers (63 pct) gebruiken dit onderzoek vaak voor een go/no go-beslissing voor de ontwikkeling van de campagne.’ Een pre-test, vlak voordat de campagne gelanceerd wordt, wordt relatief weinig uitgevoerd, 24 pct van de adverteerders doet dit meestal of altijd, vaak ook nog te laat. Bosma: ‘Daardoor kunnen de uitingen niet meer worden aangepast op basis van de uitkomsten en heeft de pre-test weinig nut.’ In de derde fase worden de beoogde effecten van een campagne gemeten. Bosma: ‘Gek genoeg blijkt het reclamebureau vaak niet meer betrokken bij deze fase.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in