Overslaan en naar de inhoud gaan

Betekent internet het einde van de reisbranche?

De toenemende invloed van internet en de deregulering in de reisbranche hebben flinke consequenties. Toch zullen reisagentschappen niet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De huidige relatie tussen reizigers en reisagent kan alleen blijven voortbestaan als erkend wordt dat reisagenten over een financiële compensatie voor verleende diensten mogen onderhandelen. Ook moet de EU niet met een open skies verdrag met de Verenigde Staten komen. Anders zal het globale distributienetwerk voor internationale tickets uiteenvallen. Allianties of andere vormen van consolidatie worden dan belangrijker, zoals nu bijna het geval is tussen KLM en Air France.
Dit stelt Jaco Appelman in zijn proefschrift Coördinatie van mondiale interorganisationele toerismenetwerken: veranderende vormen van coördinatie tussen reisagenten en luchtvaartmaatschappijen, waarop hij vrijdag 19 maart 2004 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

related partner content for mobile comes here

Liberalisatie, deregulering en internet hebben ervoor gezorgd dat de meeste toeristen en reizigers in de Verenigde Staten betalen voor de diensten die een reisagent verleent. Er zijn verschillende grote luchtvaartmaatschappijen die met elkaar kunnen concurreren in één nationale markt. Appelman onderzocht of de coördinatie van de relatie tussen luchtvaartmaatschappijen en reisagenten verandert door de toenemende invloed van internet en deregulering. Hij stelt dat de kans op sterkere economische blokvorming groter wordt door verschillen tussen de Europese Unie, de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Voor de reiziger betekent dat waarschijnlijk langere wachttijden tijdens het overstappen, meer kans op verlies van bagage, duurdere tickets en minder eenvoudig bereikbare bestemmingen.

Daarnaast betoogt de promovendus dat we het normaal vinden dat we bijna overal kunnen komen, dat de reissector een belangrijke rol vervult bij innovaties en dat reisagenten steeds vaker tickets voor klanten boeken via elektronische kanalen. Internet en alle veranderingen die daarmee samenhangen zullen reisagenten niet wegvagen, hoewel de kleinere het wel moeilijker krijgen. Door de veranderingen in de structuur van de reissector kan de innovatieve kracht ervan verloren gaan. Daarom moeten de huidige vormen van coördinatie in stand gehouden worden. Voorwaarde is wel dat er compensatie wordt geboden voor het feit dat reisagenten taken in opdracht van luchtvaartmaatschappijen moeten uitvoeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in