Context bepaalt koop
Welgestelden kopen net zo vaak bij Aldi als mensen die weinig te besteden hebben, ouderen zijn net zo trendgevoelig als jongeren en vrouwen kopen mannenproducten. Het vertrouwde doelgroepenmodel waar marketeers zo lang op konden blindvaren is niet meer van toepassing op de wispelturige, ‘schizofrene’ consument, aldus Lönneker, directeur van het markt- en media-instituut Rheingold. In plaats daarvan kan beter worden gekeken naar de situatie, respectievelijk de stemming waarin een potentiële koper beslist of hij een product al dan niet aanschaft. Met andere woorden: er moet worden onderzocht welke ‘consumptiecontext’ een bepaald soort artikel oproept.
Marketeers moeten volgens Lönneker dus nodig een andere bril opzetten, en dan zullen ze opzienbarende ontdekkingen doen. Zo kan blijken dat één en dezelfde consument verschillende chocoladeproducten c.q. -merken tegelijkertijd gebruikt, simpelweg omdat het ene een andere behoefte bevredigt dan het andere. Of dat - op het moment dat iemand trek heeft in iets lekkers - een Mars-reep niet zozeer concurreert met een andere candybar, maar met een Bifi-worstje of een kaasbroodje van de warme bakker.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid