Overslaan en naar de inhoud gaan

Context bepaalt koop

Doelgroepmarketing heeft afgedaan: sociaaldemografische kenmerken zeggen tegenwoordig weinig of niets meer over het consumentengedrag. Als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Welgestelden kopen net zo vaak bij Aldi als mensen die weinig te besteden hebben, ouderen zijn net zo trendgevoelig als jongeren en vrouwen kopen mannenproducten. Het vertrouwde doelgroepenmodel waar marketeers zo lang op konden blindvaren is niet meer van toepassing op de wispelturige, ‘schizofrene’ consument, aldus Lönneker, directeur van het markt- en media-instituut Rheingold. In plaats daarvan kan beter worden gekeken naar de situatie, respectievelijk de stemming waarin een potentiële koper beslist of hij een product al dan niet aanschaft. Met andere woorden: er moet worden onderzocht welke ‘consumptiecontext’ een bepaald soort artikel oproept.
Marketeers moeten volgens Lönneker dus nodig een andere bril opzetten, en dan zullen ze opzienbarende ontdekkingen doen. Zo kan blijken dat één en dezelfde consument verschillende chocoladeproducten c.q. -merken tegelijkertijd gebruikt, simpelweg omdat het ene een andere behoefte bevredigt dan het andere. Of dat - op het moment dat iemand trek heeft in iets lekkers - een Mars-reep niet zozeer concurreert met een andere candybar, maar met een Bifi-worstje of een kaasbroodje van de warme bakker.

related partner content for mobile comes here

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in