Lego en Playmobil strijden om de kinderen
Dat Lego’s voorsprong wordt bedreigd, is te danken aan Geobra’s fundamenteel andere ondernemingsstrategie en aan fouten van Lego. Zo probeert Lego mondiaal te groeien door in te haken op wereldmarkttrends, zoals Star Wars en Harry Potter. Maar licenties kosten veel geld en is de hype voorbij, dan lopen omzetten weer terug. Verder flopten pogingen om Duplo in Explore te veranderen, verwaarloosde Lego vanwege de hypeproducten traditionele lijnen en zijn producten als Robotics Invention System duur en zó gecompliceerd dat ze, eenmaal in elkaar gezet, blijven staan. Precies dat gat vult Playmobil, met betaalbare, uitbreidbare ‘archetypische’ speelthema’s (vikingen, piraten) waarbij karakters en handelingen niet zijn voorgekauwd, maar kinderen nog ouderwets hun fantasie kunnen gebruiken.
Bron: Wirtschaftswoche
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid