Overslaan en naar de inhoud gaan

Hulporganisaties wijzen NOC/NSF op ‘foute’ sportkleding

NOC/NSF moet bij de aanschaf van sportkleding zijn verantwoordelijkheid nemen voor de barre arbeidsomstandigheden waaronder deze door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De organisaties baseren zich in hun betoog op een onderzoek van de internationale moederorganisatie van Novib, Oxfam. Daaruit blijkt dat bekende sportkledingmerken als Adidas, Puma, Fila en Umbro hun werknemers genadeloos uitbuiten. Ook het kledingmerk Asics, sponsor van het Nederlandse Olympisch team, zou zich daaraan schuldig maken.
Novib, FNV en SKK vinden dat NOC/NSF voortaan bij het afsluiten van een sponsorcontract uitbuiting van werknemers als serieus discussiepunt aan de orde moet stellen. Bovendien hebben de organisaties donderdag ook Asics benaderd en gevraagd de arbeidsomstandigheden van zijn werknemers te verbeteren.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek van Oxfam blijkt dat werknemers in de fabrieken van sportmerken worden gedwongen tot extra lange werkdagen. Ook worden zij veelal onderbetaald of zelfs niet betaald. Een zevendaagse werkweek is geen uitzondering. Ook een werkdag van zestien uur komt veel voor. De organisatie baseert haar uitspraken op onderzoek in zeven landen, bestaande uit persoonlijke interviews met werkers in sportkledingfabrieken.
De concurrentie tussen de sportmerken is groot. In de laatste vijf jaar is de prijs van sportkleding gedaald met 10 procent. Grote merken veranderen hun kledinglijn elke maand om hun klanten aan hun merk gebonden te houden. Een aantal van de sportmerken heeft aangegeven het rapport zorgvuldig te zullen bestuderen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in