Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantal dagbladlezers blijft stabiel

In 2009 las 68 procent van de Nederlanders dagelijks een krant. Dat staat voor 9,4 miljoen krantenlezers, een zelfde aantal als in 2008.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De betaalde kranten groeiden zelfs licht in bereik: 0,5 procent. Dit blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van NOM. De betaalde dagbladen hebben hun lezerspubliek licht zien toenemen (dagelijks 8,3 miljoen). De bevolkingstrend met een toenemend opleidingsniveau pakt positief uit voor de landelijke dagbladen.

related partner content for mobile comes here

De groep gratis dagbladen trok minder lezers. Dit is grotendeels het resultaat van de gewijzigde distributiestrategie van De Pers. Ook de andere gratis kranten hebben in hun oplage gesneden, maar door in te zetten op efficiënte distributiepunten bleef de bereikdaling bij Sp!ts en Metro beperkt.

De bereikontwikkeling moet niet worden verward met dalende advertentiebestedingen. De Nederlandse dagbladen hebben in 2009 last gehad van dalende inkomsten uit (personeels)advertenties. De lezerskring van de dagbladen heeft daar niet onder te lijden gehad. Naast het bereik van de gedrukte krant kent het bezoek aan de websites van dagbladen volgens een NOM groei. Vorig jaar was de helft van de Nederlanders regelmatig op deze nieuwssites te vinden.

Olaf Croon, directeur Cebuco: 'Het is mooi om te constateren dat in het hedendaagse uitgebreide media-aanbod de gedrukte krant trouw gelezen wordt. Dankzij die constante prestatie kunnen adverteerders met hun dagbladadvertenties gegarandeerd rekenen op een hoog actueel bereik.'

De NOM Printmonitor is in Nederland de standaard voor bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften. Aan het onderzoek hebben 25.038 respondenten van 13 jaar en ouder meegewerkt. Deze steekproef staat voor 13.753.000 Nederlanders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in