Aantal dagbladlezers blijft stabiel
De betaalde kranten groeiden zelfs licht in bereik: 0,5 procent. Dit blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van NOM. De betaalde dagbladen hebben hun lezerspubliek licht zien toenemen (dagelijks 8,3 miljoen). De bevolkingstrend met een toenemend opleidingsniveau pakt positief uit voor de landelijke dagbladen.
De groep gratis dagbladen trok minder lezers. Dit is grotendeels het resultaat van de gewijzigde distributiestrategie van De Pers. Ook de andere gratis kranten hebben in hun oplage gesneden, maar door in te zetten op efficiënte distributiepunten bleef de bereikdaling bij Sp!ts en Metro beperkt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe bereikontwikkeling moet niet worden verward met dalende advertentiebestedingen. De Nederlandse dagbladen hebben in 2009 last gehad van dalende inkomsten uit (personeels)advertenties. De lezerskring van de dagbladen heeft daar niet onder te lijden gehad. Naast het bereik van de gedrukte krant kent het bezoek aan de websites van dagbladen volgens een NOM groei. Vorig jaar was de helft van de Nederlanders regelmatig op deze nieuwssites te vinden.
Olaf Croon, directeur Cebuco: 'Het is mooi om te constateren dat in het hedendaagse uitgebreide media-aanbod de gedrukte krant trouw gelezen wordt. Dankzij die constante prestatie kunnen adverteerders met hun dagbladadvertenties gegarandeerd rekenen op een hoog actueel bereik.'
De NOM Printmonitor is in Nederland de standaard voor bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften. Aan het onderzoek hebben 25.038 respondenten van 13 jaar en ouder meegewerkt. Deze steekproef staat voor 13.753.000 Nederlanders.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid