Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse consument trouw aan merk

De Nederlandse consument is de afgelopen tien jaar erg trouw gebleken aan zijn favoriete merk. Nederlanders blijven het liefst in een Opel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2010 van Reader's Digest, dat voor de tiende maal werd gehouden onder ruim 32.000 consumenten in 16 Europese landen. 'Voor marktleiders blijkt Nederland een ideaal land; wij zijn niet van die avontuurlijke consumenten', concludeert Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest in de Benelux.

related partner content for mobile comes here

Nivea mag worden gezien als het meest betrouwbare Europese merk dat nummer 1 werd in de productcategorie huidverzorging in alle deelnemende landen. In Nederland kon aan 38 merken het predikaat Meest Betrouwbare Merk worden uitgereikt. De Nederlandse merken Becel (63%), Alpro Soya (51%), Rabobank (49%), Gazelle (43%), V&D (40%) en Ziggo (40%) kregen de meeste stemmen in hun productcategorie.

Nederlandse consumenten laten zich klaarblijkelijk bij hun merkbeleving minder beïnvloeden door prijsaanbiedingen dan gedacht op basis van de dagelijkse aanbiedingen en prijsknallers in de supermarkt en op de winkelvloer. Professor Peter Leeflang, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, verklaart in Reader's Digest: 'Consumenten bouwen tegenwoordig op het advies en de ervaringen van vrienden en familie en ze raadplegen massaal ervaringdeskundigen op internet.'

Uit het European Trusted Brands onderzoek blijkt verder duidelijk in welke productcategorieën marketingprikkels relatief meer effect sorteren, doorgaans als uitkomst van heftige concurrentie in de markt. Bij de mobiele telefoons is het vertrouwen in Nokia nog steeds hoog, maar constateert Reader's Digest een daling in het aantal stemmen van 62 naar 50 pct. In de categorie Telecomaanbieders wint KPN wederom, maar ook hier met een reductie van 12 pct (van 50% naar 38%). Kellogg's blijft de topper voor ieders ontbijt, maar het vertrouwen daalt van 39 naar 28 pct. De winnende merken boekten kleinere winstpercentages afgezet tegen de scores in 2009. Visa klimt bijvoorbeeld van 38 naar 42 pct en Ariel gaat van 27 naar 29 pct.

Het European Trusted Brands onderzoek maakt gebruik van een database met 4,5 miljoen Europeanen. Daaruit selecteerde Reader's Digest respondenten uit 16 verschillende landen. Nadat de ondervraagden per categorie hun meest vertrouwde merk hadden genoemd, beoordeelden de respondenten dat merk op kwaliteit, prijs-kwaliteit verhouding, sterk imago en begrijpt wat de consument wil. Zij gaven ook aan of zij koper waren van het merk dat zij noemden en of zij het merk anderen zouden aanraden. In totaal deden 32.163 consumenten mee aan het onderzoek, onder wie 2.106 uit Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in