Nederlandse consument trouw aan merk
Dit blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2010 van Reader's Digest, dat voor de tiende maal werd gehouden onder ruim 32.000 consumenten in 16 Europese landen. 'Voor marktleiders blijkt Nederland een ideaal land; wij zijn niet van die avontuurlijke consumenten', concludeert Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest in de Benelux.
Nivea mag worden gezien als het meest betrouwbare Europese merk dat nummer 1 werd in de productcategorie huidverzorging in alle deelnemende landen. In Nederland kon aan 38 merken het predikaat Meest Betrouwbare Merk worden uitgereikt. De Nederlandse merken Becel (63%), Alpro Soya (51%), Rabobank (49%), Gazelle (43%), V&D (40%) en Ziggo (40%) kregen de meeste stemmen in hun productcategorie.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaNederlandse consumenten laten zich klaarblijkelijk bij hun merkbeleving minder beïnvloeden door prijsaanbiedingen dan gedacht op basis van de dagelijkse aanbiedingen en prijsknallers in de supermarkt en op de winkelvloer. Professor Peter Leeflang, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, verklaart in Reader's Digest: 'Consumenten bouwen tegenwoordig op het advies en de ervaringen van vrienden en familie en ze raadplegen massaal ervaringdeskundigen op internet.'
Uit het European Trusted Brands onderzoek blijkt verder duidelijk in welke productcategorieën marketingprikkels relatief meer effect sorteren, doorgaans als uitkomst van heftige concurrentie in de markt. Bij de mobiele telefoons is het vertrouwen in Nokia nog steeds hoog, maar constateert Reader's Digest een daling in het aantal stemmen van 62 naar 50 pct. In de categorie Telecomaanbieders wint KPN wederom, maar ook hier met een reductie van 12 pct (van 50% naar 38%). Kellogg's blijft de topper voor ieders ontbijt, maar het vertrouwen daalt van 39 naar 28 pct. De winnende merken boekten kleinere winstpercentages afgezet tegen de scores in 2009. Visa klimt bijvoorbeeld van 38 naar 42 pct en Ariel gaat van 27 naar 29 pct.
Het European Trusted Brands onderzoek maakt gebruik van een database met 4,5 miljoen Europeanen. Daaruit selecteerde Reader's Digest respondenten uit 16 verschillende landen. Nadat de ondervraagden per categorie hun meest vertrouwde merk hadden genoemd, beoordeelden de respondenten dat merk op kwaliteit, prijs-kwaliteit verhouding, sterk imago en begrijpt wat de consument wil. Zij gaven ook aan of zij koper waren van het merk dat zij noemden en of zij het merk anderen zouden aanraden. In totaal deden 32.163 consumenten mee aan het onderzoek, onder wie 2.106 uit Nederland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid