Asia Pacific stuwt groei internationale advertentiemarkt


Dat blijkt uit het rapport Global AdView Pulse van Nielsen. Het rapport bekijkt 27 landen in Azië, Noord-Amerika, Europa en Afrika. Per kwartaal liepen de gerapporteerde dalingen over 2009 terug. De tweede helft van 2009 liet duidelijke tekenen van herstel zien en het laatste kwartaal van 2009 noteerde groei.
Ben van der Werf, managing director Nielsen Global AdView: 'Ondanks dat deze tekenen bemoedigend zijn voor de verwachtingen in 2010, moeten deze resultaten zorgvuldig gewogen worden. De eerste helft van 2009 wordt vergeleken met een sterke eerste helft van 2008, een periode voor de crisis. De tweede helft van 2009 wordt vergeleken met de tweede helft van 2008, een duidelijk zwakkere periode in verband met de ingetrede crisis. Hierdoor kan de groei positief vertekenen. Ook hebben veel media-exploitanten in reactie op de dalende advertentie inkomsten de tarieven fors verlaagd. Deze kortingen worden niet altijd weergegeven in de trends gebaseerd op de tariefkaarten. Als er inderdaad tekenen van herstel zichtbaar zijn, dan moet de omvang van dit herstel zorgvuldig geëvalueerd worden.'
Regio´s
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe uitkomsten van 2009 zijn gebaseerd op totaal verschillende resultaten per regio. Asia Pacific wist in het tweede kwartaal al uit de negatieve cijfers te komen en was de enige regio die een groei noteerde over heel 2009 (6,6%). Europa ligt met een daling van 4,9 pct nog steeds onder het niveau van 2008. In de tweede helft van 2009 waren er echter tekenen van herstel en in het laatste kwartaal van het jaar noteerde Europa groei. Noord-Amerika noteerde de grootste procentuele daling (-9,4%) ten opzichte van 2008. Ondanks dat de daling van de mediabestedingen in het vierde kwartaal gematigder was, is de hoogte van de bestedingen nog niet vergelijkbaar met 2008.
Mediumtypen
Het is volgens Nielsen wel duidelijk dat de laatste maanden van het jaar de markt wat verlichting gegeven hebben, waarvan televisie het meest geprofiteerd heeft. Radio heeft het jaar afgesloten op hetzelfde niveau als 2008. Printmedia hadden het meest te lijden van de vier grootste mediumtypen, waarbij tijdschriften de grootste daling noteerde. Het mediumtype internet is niet opgenomen in de wereldtrends, maar het was het enige mediumtype dat groei noteerde in het overgrote deel van de landen waar internet geregistreerd wordt. Ook heeft dit mediumtype als enige een positieve trend genoteerd waar de meer traditionele mediumtypen te maken hadden met dalingen.
Advertentiebudgetten
Ondanks de wereldwijde crisis waren er sectoren die hun advertentiebudgetten vergrootten. In verband met de economische crisis hebben adverteerders gedurende het gehele jaar hun advertentiebudgetten verlaagd, ongeacht de branche waar ze werkzaam in waren. Over heel 2009 waren er drie branches van de elf waar meer in is geadverteerd dan in 2008. FMCG (10,6%), Gezondheidszorg (6,1%) en Retail (4,2%) hebben bijgedragen aan de groei. Automotive (-15,1%), Kleding & Accessoires (-11,6%) en Financieel (-11,4%) waren de sectoren die de grootste daling noteerden over alle regio’s.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid