Overslaan en naar de inhoud gaan

Zwaargewichten

Een interessant opinie-artikel in NRC Handelsblad van 9 december: Doris Voss en Marcel Canoy kijken kritisch naar de rol van multinationals…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eén op de zeven kinderen heeft overgewicht. In sommige wijken is dat zelfs al een op de drie kinderen. Jeugdobesitas is een van de grote problemen bij jongeren en daarmee een van de focuspunten voor overheidsbeleid.  Een gezonde leefstijl van jongeren, dat is het programmadoel van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Dit programma richt zich er op om om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken.

related partner content for mobile comes here

Voss en Canoy (afkomstig van de Stichting &;Tijd voor eten&; en onderzoeksbureau Ecorys) signaleren een te grote betrokkenheid van multinationals zoals Mars, Nestlé, Coca-Cola en Unilever. De betrokkenheid en grote invloed van deze partijen kwalificeren zij als &;uiterst curieus&;: "Je gaat toch ook geen anti-roken campagne laten sponsoren door de tabaksindustrie?"

Blokkeren

Maar waar knelt het dan? JOGG adviseert schoolkantines over het aanbod, en vanwege de commerciële basis van die kantines kunnen de genoemde grote bedrijven met slimme aanbiedingen het assortiment domineren. En daarmee de weg blokkeren voor lokale duurzame initiatieven en producenten uit de directe omgeving.

En als echte onderzoeksjournalisten constateren de twee auteurs dat alle lijnen rond JOGG wijzen naar het Haagse communicatiebureau Schuttelaar en Partners, wat inderdaad bekend staat om zijn sterke presentie op het gebied van de voedingsindustrie en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wind uit zeilen

IK ben benieuwd of JOGG of Schuttelaar gaan reageren op dit stuk - ik zou ze aanraden het wel te doen. Het opiniestuk toont in ieder geval aan hoe gemakkelijk het is een MVO-initiatief te reframen op een uiterst onprettige manier. Om een dergelijke actie voor te zijn zou het volgens mij voor het programma JOGG raadzam zijn  om tegenstanders de wind uit de zeilen te nemen en wel te kiezen voor een samenwerking met lokale initiatieven. Want om met Seth Godin te spreken "Small is the new big". 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in