Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier: Aldi en Lidl hebben geen kipvleeswaren met keurmerk

‘De consument kan niet eens kiezen voor een kipvriendelijkere boterham. Dat is niet meer van onze tijd.’
Wakker Dier
Wakker Dier

Supermarkten Aldi en Lidl verkopen uitsluitend kipvleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit een steekproef van Wakker Dier onder de twaalf grootste supermarktketens. Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie: ‘De consument kan niet eens kiezen voor een kipvriendelijkere boterham. Dat is niet meer van onze tijd.’

related partner content for mobile comes here

Ook Albert Heijn heeft volgens Wakker Dier bijna geen kipvleeswaren met keurmerk en staat op de derde plek. Hilhorst: ‘Van een marktleider mag je een voortrekkersrol verwachten. Maar Albert Heijn kiest voor het tegenovergestelde en geeft het slechte voorbeeld.’

Tussenkip

De vleeswaren van Aldi zijn afkomstig van plofkip, zegt Wakker Dier. ‘De supermarkt zegt daarmee in 2020 te willen stoppen en stapt dan over op een soort tussenkip.’ De stichting laat weten dat deze kip minder snel dan de plofkip groeit, maar de leefomstandigheden zijn nog altijd slecht. 'Daarom voldoet deze kip niet aan de welzijnscriteria van het één ster Beter Leven keurmerk.'

Lidl is begin 2019 al overgestapt op de tussenkip.

'Plus is de beste supermarkt'

Coop, Dirk en Plus kwamen als de beste uit de test; zij hadden het grootste aanbod aan kipvleeswaren mét dierenwelzijnskeurmerk. Plus verkoopt sinds oktober zelfs enkel nog huismerk kipvleeswaren met ster. Hilhorst: ‘Plus is de eerste supermarkt die deze stap zet en laat zien dat het wél anders kan.’

Gemiddeld steeg het aandeel kipvleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk van 17 naar 23 procent. Wakker Dier wil dat alle kipproducten in de supermarkt minimaal voldoen aan de criteria van het één ster Beter Leven keurmerk, zodat de kippen meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten krijgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Patrick de Leede

Retailers kiezen nog steeds zelf hun assortiment. Consumenten kunnen wel kiezen, door naar een andere supermarkt te gaan.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in