Vier redenen om geen mobiele app te bouwen


Maar tussen alle o zo nuttige apps die in de afgelopen jaren verschenen, kwamen er ook een hoop uit zonder enige toegevoegde waarde. Dat een marketeer tijdens een vergadering oppert: “Die mobiele apps, moeten wij daar ook niet wat mee?” En er vervolgens een app komt die precies hetzelfde doet als een mobiele website had kunnen doen.
[Edward Touw]
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn 2012 was er twaalf keer zo veel mobiel internetverkeer als op het totale internet van 2000. En crisis of niet, de verkoop van smartphones zit nog steeds in de lift. Het is dus helemaal geen slecht idee om mobiele content aan te bieden. Alleen kan dat in de meeste gevallen beter met een mobiele website dan met een app.
Vier redenen om geen mobiele app te bouwen:
1. Apps werken drempelverhogend
Als je mobiele internetters op je website doorverwijst naar je app, zorg je voor drie potentiële afhaakmomenten :
- Ze moeten naar hun appstore
- Ze moeten daar je app downloaden en installeren
- Ze moeten je app openen
Dat levert een hoop deserteurs op, die je binnen had kunnen houden als je ze gewoon had geredirect naar je mobiele website.
2. Apps zijn niet universeel
Zolang je niet voor flash maar HTML5 gaat, maakt het voor een mobiele website niet zoveel uit wat voor browser of zelfs besturingssysteem iemand gebruikt. Hoe anders is dat bij apps, waar je voor elk platform weer een andere versie moet maken. Onnodig duur, en vervelend bovendien voor die mensen die een andere telefoon dan een Android of iPhone bezitten.
3. Apps bieden minder controle
Bugs zijn vervelend, maar geen groot probleem. Op een mobiele website tenminste. Kwestie van even fiksen, uploaden en klaar is kees. Hoe anders gaat dat bij een app, waar je voor dit soort updates vaak door een volledige release-cycle moet. En daarna alleen maar kan hopen dat gebruikers de moeite nemen om hun verouderde versies te updaten.
4. Apps zijn niet seo-proof
Last but not least. App-content die niet openbaar zichtbaar is op internet, kan niet natuurlijk niet worden geïndexeerd door Google. Apps leveren je op het gebied van seo dus helemaal geen toegevoegde waarde. Een mobiele website wél.
Waar het op neer komt
Het is apart, maar in een wereld waar cloudcomputing steeds groter wordt, lijkt er op mobiel gebied een tegengestelde ontwikkeling gaande te zijn. Waar we met onze pc’s zo veel mogelijk data online opslaan en software webbased maken, worden mobiele internetgebruikers juist gepusht om zo veel mogelijk te downloaden en te installeren.
Vraag jezelf als contentaanbieder liever af: biedt een mobiele app in mijn geval echt toegevoegde waarde? In veel gevallen kan je met een mobiele website net zoveel content aanbieden als je met een app zou kunnen. Waarom zou je dan tijd en geld steken in het ontwikkelen van een app die het leven van je publiek er niet bepaald makkelijker op maakt?
Dit artikel is eerder verschenen op #sthash.j07Gshun.dpuf" title="#sthash.j07Gshun.dpuf">42Bis.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid