Tesco wil Amerika veroveren
Tesco is niet alleen de grootste supermarktgigant in thuisland Groot-Brittannië, ook internationaal timmert het flink aan de weg. Van iedere vijf pond omzet, komt er een pond uit Europa/Azië.
Voor Tesco is de grootte van de Amerikaanse markt, tien keer zo groot als de Britse markt, en de relatief makkelijke toegang tot de markt aantrekkelijk. Maar de supermarktmarkt is ook een zwaar concurrerende markt en Amerikaanse ketens als Kroger, Albertsons en Safeway staan onder grote druk.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBoosdoeners
De grote uitdaging voor deze retailers is de verandering in de markt. In het verleden kocht 69 procent van de Amerikanen hun voedsel in de supermarkten, in 2005 is dit aantal gedaald tot 47 procent. Een van de boosdoeners is McDonald’s en ook het feit dat steeds minder Amerikanen thuis eten. Ook discountketens als Wal-Mart, Target en Kmart dragen bij aan de druk op de markt.
De traditionele spelers worden dus in het nauw gedrukt en Tesco ziet hier een goede mogelijkheid om toe te reden tot de Amerikaanse markt. Tesco denkt tevens een toegevoegde waarde te hebben in het assortiment van non-food artikelen, iets wat de traditionele supermarkten in de VS niet hebben.
De strategie van Tesco zal zijn het opkopen van bestaande winkels. Tesco zal in de niche van de markt beginnen, lowprofile, om zo min mogelijk risico te lopen en concurrentie met bijvoorbeeld Wal-Mart voorlopig te ontwijken, maar tegelijkertijd onderscheidend te zijn van de traditionele spelers. Tevens zullen er op deze manier relatief weinig investeringen nodig zijn.
Uitdaging is het vergroten van de naamsbekendheid: Tesco is praktisch onbekend in de VS.
Lees ook het artikel op Molblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid