Overslaan en naar de inhoud gaan

Sociale netwerken en de netwerkparadox

Er wordt nogal wat geschreven over sociale netwerken. En - guess what ? hier is weer een stuk. Over de gevaren, het nut en de sociale druk:…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nut
Veel mensen die ik ken, inclusief ikzelf, wat nou eigenlijk de waarde is van sociale netwerksites. Nu is het ene netwerk het andere niet en is bv Hyves wel wat anders dan LinkedIn. Maar er is in zijn algemeenheid best wat over te zeggen.

related partner content for mobile comes here

De meeste weerstand heeft volgens mij te maken met het feit dat netwerksites een extra communicatiemiddel zijn. En we hebben al zoveel communicatiemiddelen om uit te kiezen. Dit is dat kader is deze beslisboom wel aardig:
()

Iemand zal pas (actief) op een netwerk aanwezig zijn als hij of zij er het nut van inziet. En juist dat nut kan voor iedereen verschillend zijn. Bijvoorbeeld jezelf lekker belangrijk voelen ("Ik netwerk dus ik besta") of inzicht krijgen in de relaties van je relaties (een soort voyeurisme 2.0).

Hoe dat werkt wordt prachtig uitgelegd in dit filmpje:

De gevaren
De keerzijde van je profiel op internet zetten is dat iedereen dingen van je kan zien die eigenlijk niet voor iedereen bedoeld zijn. We weten inmiddels dat sollicitanten tegenwoordig eerst worden gegoogled en dat hun profielen op netwerksites worden gechecked. Soms kost de openheid op netwerksites mensen hun baan of hun relatie.

Ook een 'gevaar': mensen waar je niet voor niets geen contact (meer) mee hebt, kloppen nu zomaar bij je aan. Dit is een mooie quote uit een 'Why Facebook Is the Future': "(?) its core insight: that the most important function of a social network is connecting people and that its second most important function is keeping them apart."

En vorige week verscheen een van 'digitaal exhibitionisme': er staat van sommigen genoeg informatie op internet dat hackers identiteiten kunnen 'stelen'.

De druk van de massa
Het nut versus de gevaren dus. Maar hoe die twee zich tot elkaar verhouden staat geenszins vast. Als meer mensen uit je (gewenste) omgeving actief worden op netwerksites, wordt het nut groter en lijken de gevaren (of algemener: de nadelen) minder belangrijk te worden.

Het is niets nieuws dat kritische massa's nodig zijn om succesvolle diensten te creeren. We hebben hetzelfde de afgelopen jaren o.a. gezien bij de acceptatie van e-mail en mobiele telefoon. Ook toen dreigende de angst dat je het contact met je vrienden kwijt raakte als je niet meedeed. En de aansluiting kwijtraken, dat wil toch niemand.

De netwerkparadox
Maar het grote voordeel van e-mail en mobiele telefoon is dat iedereen met iedereen kan communiceren, onafhankelijk van de provider.

Netwerksites zijn afgesloten werelden, die naast elkaar bestaan. Er is er wat dat betreft nog teveel keus, sterker, er komen er steeds meer op ons af. Zo heb ik, naast mijn schamele Hyves-vriendenkring, inmiddels ook alweer twee vrienden op Facebook. En ben ik, naast mijn LinkedIn netwerk, voor het laatst op Xing geweest toen het nog OpenBC heette.

En nu zou ik dan weer op moeten. En straks moet ik ook nog contact onderhouden omdat zij ook 'iets' met social media doen. En?

Al die netwerken? (diepe zucht). Ze zijn er om mijn contacten te onderhouden. Maar het kost me mijn sociale leven nog eens.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in