Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw instituut voor economie en psychologie: Tiber

Tiber, het Tilburg Institute for Behavioral Economics Research, gaat op donderdag 30 augustus officieel van start.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, het Tilburg Institute for Behavioral Economics Research, gaat op donderdag 30 augustus officieel van start.

related partner content for mobile comes here

Binnen dit instituut bestuderen psychologen en economen samen psychologische processen die een rol spelen bij economische beslissingen.

Tiber is opgericht omdat de Universiteit van Tilburg werk wil maken van de relatie tussen psychologie en economie. Binnen het onderzoeksinstituut werken psychologen, economen en marketingonderzoekers nauw samen.

De onderzoekers van Tiber richten zich niet alleen op de rationele overwegingen bij economische beslissingen, maar ook op irrationele. Emoties waar consumenten zich niet van bewust zijn, spelen wel degelijk een rol in hun keuzes, aldus de Tilburgse wetenschappers.

'Zo proberen ze spijt te voorkomen door producten uitvoerig te vergelijken voor de aankoop, of kijken ze naar bepaalde tv-programma's om bij een groep te kunnen horen. En het al dan niet lezen van een advertentie wordt mede bepaald door de grootte van het beeld en de tekstlengte, zonder dat de lezer zich daarvan bewust is.'

Goede verklaringen van economisch gedrag kunnen niet zonder psychologie. Maar tot dusver werd economische psychologie vooral door psychologen bedreven, en 'behavioral economics' door economen, aldus Tiber.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in