Monuta verliest geding over vergelijkende reclame


Dat heeft de Zutphense voorzieningenrechter mr. G. Vrieze beslist in het kort geding dat Monuta heeft aangespannen. Sinds juli maakt het Nunspeetse bedrijf Alphega reclame in de plaatselijke pers, waarin het zijn prijzen tegenover die van Monuta zet. De uitkomst moet zijn dat er bij Alphega 2000 euro te besparen is op een uitvaart.
Volgens Monuta was die prijsvergelijking oneerlijk, omdat nuances in dienstverlening er niet bij worden vermeld en evenmin dat de kwaliteit verschilt. Maar dat hoeft volgens de rechter volgens de wet ook niet, als de vergelijking op prijs maar objectief is en niet misleidend.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDat is het geval. De tarieven die Alphega van Monuta noemt kloppen op zich, ook al zijn ze niet uitgesplitst in alle varianten die er mogelijk zijn. De rechter gaat in zijn motivatie niet in op de grootste grief van Monuta, namelijk dat de tarieven eigenlijk een soort ‘bedrijfsgeheim’ zijn. ‘De uitvaartleider heeft die in zijn koffertje bij zich, om bij bezoeken uit te kunnen leggen hoe het in elkaar zit.’, zei advocaat mr. J. van Donselaar tijdens de zitting vorige week.
Concurrent Alphega is opgericht door het Nunspeetse taxibedrijf Van de Pol, dat tot dit jaar vervoer en hand- en spandiensten aan Monuta leverde. De samenwerking is stopgezet, maar Van de Pol had eerder van klanten gehoord dat ze Monuta ‘zo duur’ vonden. Hoe hij aan de tarievenlijst is gekomen, wilde hij niet zeggen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid