Overslaan en naar de inhoud gaan

Monuta verliest geding over vergelijkende reclame

Een nieuw uitvaartbedrijf in Nunspeet mag de tarieven van zijn grote broer op de markt, Monuta in Apeldoorn, in een vergelijkende reclame…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft de Zutphense voorzieningenrechter mr. G. Vrieze beslist in het kort geding dat Monuta heeft aangespannen. Sinds juli maakt het Nunspeetse bedrijf Alphega reclame in de plaatselijke pers, waarin het zijn prijzen tegenover die van Monuta zet. De uitkomst moet zijn dat er bij Alphega 2000 euro te besparen is op een uitvaart.

related partner content for mobile comes here

Volgens Monuta was die prijsvergelijking oneerlijk, omdat nuances in dienstverlening er niet bij worden vermeld en evenmin dat de kwaliteit verschilt. Maar dat hoeft volgens de rechter volgens de wet ook niet, als de vergelijking op prijs maar objectief is en niet misleidend.

Dat is het geval. De tarieven die Alphega van Monuta noemt kloppen op zich, ook al zijn ze niet uitgesplitst in alle varianten die er mogelijk zijn. De rechter gaat in zijn motivatie niet in op de grootste grief van Monuta, namelijk dat de tarieven eigenlijk een soort ‘bedrijfsgeheim’ zijn. ‘De uitvaartleider heeft die in zijn koffertje bij zich, om bij bezoeken uit te kunnen leggen hoe het in elkaar zit.’, zei advocaat mr. J. van Donselaar tijdens de zitting vorige week.

Concurrent Alphega is opgericht door het Nunspeetse taxibedrijf Van de Pol, dat tot dit jaar vervoer en hand- en spandiensten aan Monuta leverde. De samenwerking is stopgezet, maar Van de Pol had eerder van klanten gehoord dat ze Monuta ‘zo duur’ vonden. Hoe hij aan de tarievenlijst is gekomen, wilde hij niet zeggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in