Overslaan en naar de inhoud gaan

Leven van je blog?

De blogmarkt wordt volwassen. Bloggers kiezen eieren voor hun geld.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In juni 2005 startte Geraldine Dormoy een blog: Café Mode. Op de blog geeft ze haar mening over van alles en nog wat op modegebied. En wie mag Geraldine Dormoy dan wel niet zijn, zou je zeggen, en waarom zou het mensen interesseren wat zij te melden heeft. Maar twee jaar later had de jonge Parisienne wel mooi 2500 unieke bezoekers per dag. En nu nog veel meer, want haar blog is door ingelijfd om het modenieuws te coveren.

related partner content for mobile comes here

Merken, marketingafdelingen, bureaus: ze lonken allemaal begerig naar invloedrijke blogs. Ze kunnen een buzz op gang kunnen brengen waar je het als marketeer helemaal warm van krijgt. En er kunnen bijvoorbeeld nieuwe producten worden getest. Ook in Frankrijk, waar invloedrijke bloggers een vijfde macht aan het worden zijn. Met zo’n 2 miljoen actieve blogs die zeer geregeld worden bijgewerkt (op een totaal van 15 à 20 miljoen Franse blogs), staat Frankrijk mondiaal op de vierde plaats. Nieuwste ontwikkeling: bloggers maken steeds meer gebruik van video.

De criteria waarmee marketingprofessionals meten wat het gewicht van een blog is, zijn bijvoorbeeld het aantal unieke bezoekers per dag, het aantal commentaren en citaten van andere bloggers en het aantal bezoekers met een abonnement op de RSS. ‘Een invloedrijke blog heeft minstens 5000 unieke bezoekers per dag’, vindt Philippe Torloting, e-mediaconsultant bij het Franse bureau Business Interactif. Vanaf zo’n aantal begin je in Frankrijk een ‘sterblogger’ te worden en kun je eraan gaan denken om geld te verdienen. In het begin weigerden bloggers om zich te laten betalen, maar dat verandert. De markt wordt volwassen, en steeds meer bloggers kiezen eieren voor hun geld en halen -bescheiden- inkomsten uit hun gekeuvel. Een ster als Loïc le Meur () heeft 25.000 abonnees. De advertisingexploitatie heeft hij uitbesteed aan Publicis, dat hem een opbrengst van minimaal 6000 euro per maand garandeert.

bron: Stratégies

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in