Overslaan en naar de inhoud gaan

Kankerbestrijding roept jongeren op tot smeren

'Smeren is vet' is de campagne waarmee de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) in samenwerking met de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door overmatige blootstelling is het aantal nieuwe gevallen van huidkankertoegenomen van 15.000 in de jaren '80 tot 25.000 nu. Uit onderzoek onderjonge wintersporters blijkt dat eenderde zich zelden of nooit insmeert.Reden voor het KWF om hier opnieuw aandacht voor te vragen.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek, (Qrius, december 2002) dat verricht is onder 200 jongerentussen de 15 en 20 jaar, blijkt dat een kwart wel eens verbrandt opwintersport; 36 procent zelfs twee keer of vaker. Opvallend is dat jongerenminder vaak verbranden als zij zélf de zonnebrandcrème hebben aangeschaft.Positief nieuws is ook dat ervaren wintersporters minder vaak verbranden endat zij bescherming belangrijker vinden dan jongeren die voor het eerst ofvoor de tweede keer op wintersport gaan.

Van de ondervraagden heeft 82 procent wel eens gehoord over de risico's vanovermatige blootstelling aan UV-straling. Maar uit eerdere gesprekken metjongeren (Ferro, oktober 2001) blijkt dat de risico's alleen in verbandworden gebracht met de zomervakantie en niet met wintersport. Op een hoogtevan zo'n 2000 meter verbrandt de huid echter bijna twee keer sneller dannormaal. UV-straling in de bergen is ongeveer 30 procent sterker dan in onsland en sneeuw weerkaatst zo'n 85 procent. Door deze combinatie van zon ensneeuw verdubbelt het effect van UV-straling op de huid. Door de kou wordthet verbranden vaak te laat gevoeld. Dit kan (ernstige) verbranding van dehuid tot gevolg hebben. Hoe vaker men op jonge leeftijd zonnebrand oploopt,hoe hoger het risico op huidkanker later.

Snowboardster Nicolien Sauerbreij promoot dit jaar de campagne. 'Je kuntjezelf nooit genoeg insmeren!', aldus Sauerbreij. Als kampioene weet zij alsgeen ander hoe belangrijk het is om je huid in de bergen goed te beschermentegen UV-straling. Met deze campagne 'Smeren is vet' wil zij jongerenhieraan helpen herinneren. Vanaf 20 december t/m eind februari 2003 zal,door middel van advertenties, ansichtkaarten op scholen, posters bijwintersportspeciaalzaken en drogisterijen, promo-acties (op 21 en 28februari) bij busopstapplaatsen en internetsite de boodschap bij jongeren onder de aandachtworden gebracht.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in