Overslaan en naar de inhoud gaan

Kamer steunt plan reclamevrij jeugdblok

De Tweede Kamer heeft dinsdag een SP-motie gesteund om een experiment te houden met een reclamevrij jeugdblok bij de publieke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

D66, GroenLinks en de SGP waren mede-indieners van de motie, maar dinsdag bleken ook LPF en CDA wel wat voor een dergelijke proef te voelen. Tijdens de behandeling van de omroepbegroting ontraadde staatssecretaris Van Leeuwen (Media, LPF) de motie. Een woordvoerder van de publieke omroep gaf dinsdag aan dat zijn organisatie hoopt dat de staatssecretaris de motie naast zich neerlegt.

related partner content for mobile comes here

De publieke omroep zendt jeugdprogramma's uit via Nederland 3 onder de noemer van . De SP wil dat kinderen minder met tv-reclame zien en wijst daarbij op maatregelen die in andere Europese landen zijn genomen om dat te regelen. Een Kamermeerderheid bleek dat plan dinsdag te steunen. De zegsman van de publieke omroep noemde het experiment dinsdag ‘sponsoring van commerciële kinderzenders’. De maatregel kost de omroep volgens hem minstens 15 miljoen euro bovenop eerdere bezuinigingen van de omroepen.

De maatregel heeft volgens hem geen enkel effect als andere zenders niet worden aangepakt. ‘Kinderen leven niet in een reservaat dat slechts bestaat uit de wereld van . Onderzoek wijst uit dat minder dan 8 procent van de reclameboodschappen die kinderen waarnemen via komt. De overige 92 procent horen of zien ze dus bij andere zenders of in de bioscoop, op straat of in gedrukte vorm.’

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in