Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijkste doelgroep wordt vaak vergeten

Nog steeds wordt de interessante doelgroep van 50-plussers, of senioren zo u wilt, over het hoofd gezien. Niet slim. Want ze hebben veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want kijk maar naar de cijfers. Senioren vormen 40% van de groep van mensen boven de vijftien jaar. Hun beschikbaar inkomen is gemiddeld veel hoger dan dat van mensen onder de vijftig jaar; ze beschikken dan ook over, hou u vast, 80% van het totale vermogen onder consumenten. Daarbij komt dat ze veel vrije tijd hebben om al dat geld stuk te slaan. En hoeveel reclame- en marketingbudget wordt aan deze superdoelgroep gealloceerd? Nog geen 10%. Het gros gaat naar jongere doelgroepen. Tja.

related partner content for mobile comes here

Senioren worden steeds actiever en zijn steeds vaker bereid om nieuwe producten en diensten uit te proberen. Ook op gebied van bijvoorbeeld financiële dienstverlening; raar dus dat nieuwe merken op dit terrein (Virgin Direct, Egg, Smile) zich alleen op jongere doelgroepen richten. En zo zijn er meer sectoren te bedenken.

Ook in Nederland wordt al sinds het midden van de jaren negentig geroepen dat senioren de doelgroep bij uitstek zijn. Boeken over senioren, een reeks van marketingcongressen uiteraard, maar dat alles wordt door heel veel aanbieders stelselmatig over ’t hoofd gezien. Er zijn talloze redenen voor deze paradox. De jeugdcultuur is bijvoorbeeld uitgegroeid tot een zeer dominante factor in het maatschappelijk bestel. Maar ook de afkeer van oud worden, met stereotiepe denkbeelden over aftakeling, zorgen ervoor dat de marketeers en reclamemakers, waarvan het gros tussen de pakweg 25 en 40 jaar is, liever niet bezig zijn met ouderen. Het is leuker om je jong te blijven voelen, nietwaar? Dus in het weekend op de Harley, en op het werk een campagne bedenken voor jongeren. Daar kun je mee aankomen.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in