Rijkste doelgroep wordt vaak vergeten
Want kijk maar naar de cijfers. Senioren vormen 40% van de groep van mensen boven de vijftien jaar. Hun beschikbaar inkomen is gemiddeld veel hoger dan dat van mensen onder de vijftig jaar; ze beschikken dan ook over, hou u vast, 80% van het totale vermogen onder consumenten. Daarbij komt dat ze veel vrije tijd hebben om al dat geld stuk te slaan. En hoeveel reclame- en marketingbudget wordt aan deze superdoelgroep gealloceerd? Nog geen 10%. Het gros gaat naar jongere doelgroepen. Tja.
Senioren worden steeds actiever en zijn steeds vaker bereid om nieuwe producten en diensten uit te proberen. Ook op gebied van bijvoorbeeld financiële dienstverlening; raar dus dat nieuwe merken op dit terrein (Virgin Direct, Egg, Smile) zich alleen op jongere doelgroepen richten. En zo zijn er meer sectoren te bedenken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOok in Nederland wordt al sinds het midden van de jaren negentig geroepen dat senioren de doelgroep bij uitstek zijn. Boeken over senioren, een reeks van marketingcongressen uiteraard, maar dat alles wordt door heel veel aanbieders stelselmatig over ’t hoofd gezien. Er zijn talloze redenen voor deze paradox. De jeugdcultuur is bijvoorbeeld uitgegroeid tot een zeer dominante factor in het maatschappelijk bestel. Maar ook de afkeer van oud worden, met stereotiepe denkbeelden over aftakeling, zorgen ervoor dat de marketeers en reclamemakers, waarvan het gros tussen de pakweg 25 en 40 jaar is, liever niet bezig zijn met ouderen. Het is leuker om je jong te blijven voelen, nietwaar? Dus in het weekend op de Harley, en op het werk een campagne bedenken voor jongeren. Daar kun je mee aankomen.
<#FONT SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid