Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebureaus te lui en te vet

De terugval in de groei in de advertentiemarkt komt zo hard aan omdat bureaus door de enorme en gemakkelijke groei van de jaren ervoor te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wie de cijfers van de afgelopen tweeëntwintig jaar naast elkaar zet, kan nog één enkel ander dipje opsporen, de recessie in de vroege jaren 90. Toen, net als nu, was er geen sprake van een echte recessie. In een sector die zo gemakkelijk groeit, komen tegenvallers extra hard aan. Bureaus die nu – misschien voor het eerst - echte druk ervaren om te presteren en te excelleren hebben last van overtollig, niet productief vet. Tussen 1980 en 2001 groeide de advertentiemarkt in de VS met 7,5% terwijl sommige Europese landen nog veel hogere cijfers lieten zien zoals Spanje met 16,4% en Italië met 14,3%. Ook als de cijfers worden gecorrigeerd voor inflatie blijft er echte groei over. Het enige land waarin de advertentiemarkt serieus heeft leren omgaan met tegenvallers is Japan. Ook Nederland en de Scandinavische landen hebben wel eens een periode van drie jaar achter elkaar meegemaakt waarin de markt niet groeide. En nu? In de Verenigde Staten is de terugval in advertentiebestedingen hardnekkiger en groter dan ooit eerder in de afgelopen 22 jaar. De redenen zijn vooralsnog dat adverteerders in investeringen snijden en hun vertrouwen wat minder is geworden. Maar zolang er geen echte terugval in consumentenvertrouwen te zien is, is er meer sprake van een correctie dan van een recessie.

related partner content for mobile comes here

Bron: admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in