Reclamebureaus te lui en te vet
Wie de cijfers van de afgelopen tweeëntwintig jaar naast elkaar zet, kan nog één enkel ander dipje opsporen, de recessie in de vroege jaren 90. Toen, net als nu, was er geen sprake van een echte recessie. In een sector die zo gemakkelijk groeit, komen tegenvallers extra hard aan. Bureaus die nu – misschien voor het eerst - echte druk ervaren om te presteren en te excelleren hebben last van overtollig, niet productief vet. Tussen 1980 en 2001 groeide de advertentiemarkt in de VS met 7,5% terwijl sommige Europese landen nog veel hogere cijfers lieten zien zoals Spanje met 16,4% en Italië met 14,3%. Ook als de cijfers worden gecorrigeerd voor inflatie blijft er echte groei over. Het enige land waarin de advertentiemarkt serieus heeft leren omgaan met tegenvallers is Japan. Ook Nederland en de Scandinavische landen hebben wel eens een periode van drie jaar achter elkaar meegemaakt waarin de markt niet groeide. En nu? In de Verenigde Staten is de terugval in advertentiebestedingen hardnekkiger en groter dan ooit eerder in de afgelopen 22 jaar. De redenen zijn vooralsnog dat adverteerders in investeringen snijden en hun vertrouwen wat minder is geworden. Maar zolang er geen echte terugval in consumentenvertrouwen te zien is, is er meer sprake van een correctie dan van een recessie.
Bron: admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid