Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Pak reclame ongezonde producten aan’

De trend dat veel Nederlanders, en vooral kinderen, steeds dikker worden moet worden omgebogen en een van de middelen daartoe is de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die beperking geldt in het bijzonder voor reclame rondom kinderprogramma’s op tv. Dat adviseert de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg. Het rapport van de raad wordt vandaag aangeboden aan staatssecretaris Ross-Van Dorp van Volksgezondheid. De raad doet een reeks van aanbevelingen om te voorkomen dat Nederlanders dezelfde omvang krijgen als Amerikanen, meldt de Volkskrant.

related partner content for mobile comes here

De ‘nationale commissie aanpak overgewicht en obesitas’ moet maatregelen bedenken en onderzoek verrichten. Behalve de reclamebeperking, waarvan met name fastfoodbedrijven als McDonald’s en Burger King de dupe zouden worden, wordt gepleit voor extra gymnastiek op scholen, meer naschoolse opvang bij sportclubs, meer trappen en fietspaden, en het ‘bestoken van doelgroepen met aangepaste campagnes’.

Met het laatste is een begin gemaakt, want Ross-Van Dorp geeft vandaag tevens het startsein voor ‘Maak je niet dik!’, de nieuwe meerjarencampagne van het Voedingscentrum. De campagne is niet gericht op afvallen, maar op het behouden van een gezond gewicht door middel van een goed eetpatroon en meer bewegen. Het motto luidt ‘Het gevaar van een kilo per jaar’. Overgewicht en obesitas hebben namelijk een grotere invloed op het aantal chronische aandoeningen dan bijvoorbeeld rookgedrag.

De campagne is bedoeld voor mensen tussen de 25 en 35 jaar die kunnen checken of zij een gezond gewicht hebben. De campagne is financieel mede mogelijk gemaakt door: ZonMw, ministerie van VWS, Nederlandse Hartstichting, Nederlandse Kankerbestrijding en Voorlichtingsbureau Groenten en Fruit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in