Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechter legt NOS leveren programmagegevens op

Omroeporganisatie NOS moet de programmagegevens van de aangesloten publieke omroepen tegen een redelijke vergoeding gaan leveren aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) besloot vorig jaar al dat de NOS de gegevens moest leveren. De omroep zou namelijk misbruik maken van haar machtspositie op het terrein van

related partner content for mobile comes here

radio- en televisiegegevens. Hierop stapte de NOS naar de rechter.

Dagblad de Telegraaf wil de gegevens gebruiken om een programmablad te maken voor bij de zaterdagkrant. In 1998 diende de krant een klacht in bij de NMa om de omroepgegevens van de

NOS en Holland Media Groep (HMG) te verkrijgen. HMG heeft inmiddels een regeling getroffen met De Telegraaf over de omroepgegevens. De NMa bekijkt deze zaak om te beoordelen of de door HMG geboden prijs redelijk is.

De NOS wil de gegevens niet leveren omdat op de programmagegevens van de omroepen auteursrecht rust. Daarnaast kan het verstrekken van de gegevens ook de doodklap betekenen

voor de eigen omroepbladen, waaraan vaak het lidmaatschap is gekoppeld. ‘De programmagegevens vormen de navelstreng voor de omroepen. De inkomsten uit het ledenbestand gaan naar de omroepen die daar programma's mee financieren’, verklaart een woordvoerder van de NOS. Met een blad erbij, zoals dat van De Telegraaf, hebben de omroepen minder inkomsten. ‘Dat

is een extra reden om dit juridische gevecht tot het eind te blijven voeren.’ (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in