Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat brengt 2003?

Opnieuw hield Absatzwirtschaft haar jaarlijkse planningsenquête onder fabrikanten met een lange en stabiele merktraditie. Hoe zien…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De enquête omvat vijf hoofdgebieden: ‘budgets & branding’, ‘product & prijs’, ‘media & communicatie’, ‘below-the-line’ en ‘verkoop & handel’. Enkele uitkomsten:

related partner content for mobile comes here

- Het optimisme voor de toekomst is groot. Een ruime meerderheid van de ondervraagden verwacht dat de conjunctuur in 2003 verbetert. Niet dat er dús meer in marketing en communicatie wordt geïnvesteerd: 40% verwacht een budgetstijging, 20% een daling. De betekenis van merkwaarde (brand equity) is fors gestegen. Het accent ligt op versterking van kernproducten, merkdifferentiatie en brand leadership.

- Prijsmanagement wordt steeds belangrijker. Ondanks de toenemende concurrentie wil 40% van de ondervraagden de prijzen verhogen (2001: 25%). De kooplust moet worden aangewakkerd met prijspromotions en producten voor lagere prijssegmenten.
Bij media en communicatie ligt het accent op onmiddellijk effect en direct succes, onder het motto ‘meer effect voor minder geld’. Geïntegreerde communicatie blijft een succesnummer.

- Below-the-line toont weinig spectaculaire veranderingen. Instrumenten blijven vrijwel gelijk, activiteiten gericht op de handel staan als vanouds bovenaan. Ook van een verschuiving van abov- naar below-the-line is geen sprake.

Bij ‘verkoop & handel’ valt op dat marketing steeds dichter opschuift naar verkoop. Dat blijkt onder andere uit de verbazingwekkend geringe interesse voor dialoogmarketing. Verder laat de enquête zien dat de vele projecten die de afgelopen jaren zijn opgestart om supply-chain-management te verbeteren, langzamerhand uitgroeien tot standaarden en mondiale systemen.

< SIZE=1>Bron: absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in