Wat brengt 2003?


De enquête omvat vijf hoofdgebieden: ‘budgets & branding’, ‘product & prijs’, ‘media & communicatie’, ‘below-the-line’ en ‘verkoop & handel’. Enkele uitkomsten:
- Het optimisme voor de toekomst is groot. Een ruime meerderheid van de ondervraagden verwacht dat de conjunctuur in 2003 verbetert. Niet dat er dús meer in marketing en communicatie wordt geïnvesteerd: 40% verwacht een budgetstijging, 20% een daling. De betekenis van merkwaarde (brand equity) is fors gestegen. Het accent ligt op versterking van kernproducten, merkdifferentiatie en brand leadership.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
- Prijsmanagement wordt steeds belangrijker. Ondanks de toenemende concurrentie wil 40% van de ondervraagden de prijzen verhogen (2001: 25%). De kooplust moet worden aangewakkerd met prijspromotions en producten voor lagere prijssegmenten.
Bij media en communicatie ligt het accent op onmiddellijk effect en direct succes, onder het motto ‘meer effect voor minder geld’. Geïntegreerde communicatie blijft een succesnummer.
- Below-the-line toont weinig spectaculaire veranderingen. Instrumenten blijven vrijwel gelijk, activiteiten gericht op de handel staan als vanouds bovenaan. Ook van een verschuiving van abov- naar below-the-line is geen sprake.
Bij ‘verkoop & handel’ valt op dat marketing steeds dichter opschuift naar verkoop. Dat blijkt onder andere uit de verbazingwekkend geringe interesse voor dialoogmarketing. Verder laat de enquête zien dat de vele projecten die de afgelopen jaren zijn opgestart om supply-chain-management te verbeteren, langzamerhand uitgroeien tot standaarden en mondiale systemen.
<#FONT SIZE=1>Bron: absatzwirtschaft<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid