Spot: vier factoren bepalen commercialeffect


Een en ander blijkt uit de resultaten van twee jaar EffecTiVe, die Spot deze week presenteerde. Bij een hoger adstockniveau (adstock is de waarde van een merk die is opgebouwd uit de totale historie van reclame-inzet) is, zo toont het onderzoek, de opbrengst van nieuwe contacten ook hoger. Een andere bevinding is de noodzaak dominant te zijn in de eigen campagneperiode, dat wil zeggen dat de mediadruk groter is dan van de concurrent.
De campagnes die in EffecTiVe zijn gemeten laten tevens zien dat een gespreide (‘dripping’) campagne-inzet in het algemeen meer opbrengt per contact. Toch is dat volgens Spot-directeur Paul van Niekerk niet altijd de beste oplossing. ‘Bursting geeft namelijk per definitie een sneller resultaat. Bovendien kan bursting ertoe bijdragen om dominant te zijn in de branche. De optimale spreiding is dan ook afhankelijk van uitgangspositie en doelstellingen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok toont het onderzoek aan dat een hoge waardering van de ingezette commercial bijna een garantie is voor succes. Van Niekerk: ‘Dit is van groot belang, omdat een goede beoordeling voor alle adverteerders in principe haalbaar is: de waardering van een commercial is onafhankelijk van de grootte van het merk.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid