Overslaan en naar de inhoud gaan

Spot: vier factoren bepalen commercialeffect

Adstock opbouwen, de dominante adverteerder zijn, soms bursten en zorgen dat je commercial leuk gevonden wordt. Dat zijn de belangrijkste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een en ander blijkt uit de resultaten van twee jaar EffecTiVe, die Spot deze week presenteerde. Bij een hoger adstockniveau (adstock is de waarde van een merk die is opgebouwd uit de totale historie van reclame-inzet) is, zo toont het onderzoek, de opbrengst van nieuwe contacten ook hoger. Een andere bevinding is de noodzaak dominant te zijn in de eigen campagneperiode, dat wil zeggen dat de mediadruk groter is dan van de concurrent.

related partner content for mobile comes here

De campagnes die in EffecTiVe zijn gemeten laten tevens zien dat een gespreide (‘dripping’) campagne-inzet in het algemeen meer opbrengt per contact. Toch is dat volgens Spot-directeur Paul van Niekerk niet altijd de beste oplossing. ‘Bursting geeft namelijk per definitie een sneller resultaat. Bovendien kan bursting ertoe bijdragen om dominant te zijn in de branche. De optimale spreiding is dan ook afhankelijk van uitgangspositie en doelstellingen.’

Ook toont het onderzoek aan dat een hoge waardering van de ingezette commercial bijna een garantie is voor succes. Van Niekerk: ‘Dit is van groot belang, omdat een goede beoordeling voor alle adverteerders in principe haalbaar is: de waardering van een commercial is onafhankelijk van de grootte van het merk.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in