Overslaan en naar de inhoud gaan

INTERVIEW Babs van Gisbergen (WebAds): "Het idee heerst dat mobile advertising het walhalla is"

Babs van Gisbergen draait alweer wat jaren mee op gebied van mobile advertising. Naast dat ze verantwoordelijk is voor Mobile bij WebAds,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik interviewde haar over mobile advertising.

related partner content for mobile comes here

Je zit alweer 8 jaar in de mobiele industrie. In het verleden ben je ook actief geweest in de premium mobile content bij Jamba en Overloaded. Wat is er met deze bedrijven gebeurd?
Babs van Gisbergen: "Het is inmiddels alweer bijna 10 jaar geleden dat ik bij Overloaded begon zelfs :). Overloaded was een mobile gaming bedrijf, een leuke jonge partij die zijn tijd ver vooruit was. Overloaded bestaat helaas niet meer. Het merk Jamba bestaat nog steeds maar lijkt in Nederland niet meer zo actief te zijn."

Hoe groot is de rol van Mobile binnen WebAds?
Babs van Gisbergen: "Mobile Advertising is één van de belangrijkste pilaren en groeigebieden voor WebAds en we investeren hier dan ook flink in. Vanuit de markt komen er meer aanvragen en budgetten groeien significant en ook de omzet uit ons mobiele netwerk doet tegenwoordig goed mee. We stimuleren het team om zo veel mogelijk cross-digitaal te verkopen en mobiel is daarvoor een belangrijk kanaal natuurlijk!"

Veel publishers denken zelf hun mobile inventory eenvoudig te kunnen verzilveren, maar zijn na enkele maanden teleurgesteld in de daadwerkelijke omzet. Waarin verslikken zij zich en waarom kunnen zij zich beter aansluiten bij een advertising netwerk zoals WebAds?
Babs van Gisbergen: "Het idee heerst dat mobile advertising het walhalla is en dat je heel snel veel geld kunt verdienen met een mobiele site of app. Helaas is de werkelijkheid vaak anders, er is nu eenmaal veel meer mobile inventory beschikbaar dan er mobiele adverteerders op de markt zijn. De concurrentie is dus ook best fors te noemen en dat in een markt die zich supersnel ontwikkelt en nog steeds niet uit ontwikkeld is. WebAds Mobile biedt uitgevers expertise en service; enerzijds zoeken we de juiste adverteerders bij hun titels waardoor er loyale samenwerkingsverbanden kunnen ontstaan, anderzijds houden we ons bezig met productontwikkeling waardoor we snel kunnen schakelen als de adverteerder een op maat gemaakt concept of nieuw product wil proberen."

Op welk gebied weten jullie op mobile gebied het verschil te maken met andere mobile advertising netwerken?
Babs van Gisbergen: "WebAds Mobile heeft inmiddels een groot netwerk opgebouwd met klinkende titels als Voetbal International, Weerplaza, Fok, maar ook Wegener en NDC. We bieden mooie producten aan en denken mee met onze klanten in wat de beste mobiele inzet voor hen zou kunnen zijn. Onze techniek stelt ons in staat om in te spelen op de laatste trends op het gebied van mobile advertising zoals Location Based Targeting en Rich Media. Ook kunnen we helpen met de productie van mobile banners; kortgezegd we denken out of the box!"

Wat is jullie meest succesvolle mobile case van 2012?
Babs van Gisbergen: "We hebben een aantal campagnes gedraaid waar we erg trots op zijn, maar de HTC campagne schiet eruit, deze had zeer goede en stabiele resultaten en de Waternet campagne is een mooi voorbeeld van Location Based Targeting en een goede samenwerking met mediabureau en adverteerder om de campagne succesvol te maken."

Op gebied van mobiel advertising lijkt er steeds meer focus op tablets te gaan liggen. Wat merk jij daarvan?
Babs van Gisbergen: "Ook wij zien het verkeer via tablets groeien en er is ook steeds meer interesse in campagnes getarget op deze devices."

Je zit al een heel wat jaren met regelmaat bij mediabureaus aan tafel. Er werd in het verleden vaak geklaagd over de beperkte mobiele kennis bij deze bureaus. Is dat volgens jou al verbeterd?
Babs van Gisbergen: "Ja dat is zeker verbeterd; tegenwoordig worden er bij de grote bureau’s mobile specialisten aangenomen en mobiele targets gesteld. Ook groeit de vraag naar mobile campagnes vanuit de klanten. Daardoor worden, mijns inziens, bureau’s meer gemotiveerd zich meer bezig te houden met het medium en de mogelijkheden."

Je bent ook actief bij de Mobile Taskforce van het IAB. Wat zijn de activiteiten van deze taskforce?
Babs van Gisbergen: "Ik ben één van de vice voorzitters van deze taskforce; de taskforce houdt zich bezig met het stimuleren van het inzetten van mobile marketing en mobile advertising. Ook proberen wij wat duidelijkheid te scheppen over wat er gebeurt in de markt en distribueren we deze data door middel van sprekers etc. Ook houden we ons bezig met de standaardisatie van bijvoorbeeld de mogelijke uitingen en formats."

Wat kunnen we op mobiel gebied dit jaar van WebAds verwachten?
Babs van Gisbergen: "We zullen ons meer gaan focussen op enerzijds het stimuleren van crossdigitale inkoop (al onze online pakketten zijn ook mobiel in te kopen) en anderzijds een branded content propositie voor mobiel verder uit gaan werken. En natuurlijk gaan we nog veel meer cases, benchmarks en andere mobiele data verzamelen en publiceren."

MobileMarketing.nl 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in