Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Identiteitscongres 2013: Joost van der Plas

Het Identiteitscongres 2013 van 26 maart heeft als titel Reinventing the corporate essence. Spreker Joost van der Plas van de Startup…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk zijn ze niet begonnen met de basisgedachte: we willen een identiteit creëren. ‘Maar alles waar we voor hebben gekozen heeft wel sterk ons profiel en identiteit bepaald’, zegt Joost van der Plas, een van de oprichters van *bliep. ‘De vraag die we stelden was: wat willen jongeren, en hoe kunnen we daaraan voldoen? Een van de manieren daarvoor is jongeren het ook echt voor het zeggen te geven. Daar hebben we onze organisatie omheen gebouwd.’

related partner content for mobile comes here

Hoe is dat gegaan?
‘We zijn ooit met zes jongeren begonnen, die ons hebben verteld hoe hun ideale telecomprovider eruit moest zien. Het bleek dat ze een vast bedrag per dag wilden en daar ook echt onbeperkt voor kunnen bellen, internetten en sms'en, zonder onverwachts door het tegoed heen te schieten. Dat is wat we naar de markt hebben gebracht. Het principe van “door en voor jongeren” hebben we doorgetrokken. Er werken nu zo’n vijftig jongeren voor *bliep, en we hebben er vier in het management team zitten.’

Hoe behoud je die jeugdige identiteit; wie jong is wordt oud?
‘Dat gaat vanzelf. Kijk, het zijn jongeren die nog naar school gaan, en ook hun diploma gaan halen en weer verder gaan studeren. Er zal vanzelf verloop komen, en dus ook weer nieuwe jongeren.’

Van wie kwam het idee om de organisatie zo op te tuigen?
‘Om eerlijk te zijn, we hebben het niet zelf verzonnen. Dit idee is afkomstig van Jeroen Boschma, een bekende naam op het terrein van jeugdmarketing. Zijn methode van increatie betekent dat je de doelgroep zelf laat vertellen en bepalen wat zij van een product verwachten. Jongeren kijken toch heel anders naar de wereld. Ze brengen ideeën en visie mee die de wereld kunnen veranderen, ook al klinkt dat overdreven.’

Dat doet het inderdaad.
‘Toch is het waar. Deze jonge generatie heeft een heel eigen manier van werken en omgaan met elkaar. Hier geldt heel duidelijk dat de identiteit van *bliep uit de mensen zelf komt en ons product ook. Dat heeft tot een volledig nieuwe kijk op een mobiele-telecomproduct geleid.’

Klik voor meer informatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in