Het Identiteitscongres 2013: Joost van der Plas
Natuurlijk zijn ze niet begonnen met de basisgedachte: we willen een identiteit creëren. ‘Maar alles waar we voor hebben gekozen heeft wel sterk ons profiel en identiteit bepaald’, zegt Joost van der Plas, een van de oprichters van *bliep. ‘De vraag die we stelden was: wat willen jongeren, en hoe kunnen we daaraan voldoen? Een van de manieren daarvoor is jongeren het ook echt voor het zeggen te geven. Daar hebben we onze organisatie omheen gebouwd.’
Hoe is dat gegaan?
‘We zijn ooit met zes jongeren begonnen, die ons hebben verteld hoe hun ideale telecomprovider eruit moest zien. Het bleek dat ze een vast bedrag per dag wilden en daar ook echt onbeperkt voor kunnen bellen, internetten en sms'en, zonder onverwachts door het tegoed heen te schieten. Dat is wat we naar de markt hebben gebracht. Het principe van “door en voor jongeren” hebben we doorgetrokken. Er werken nu zo’n vijftig jongeren voor *bliep, en we hebben er vier in het management team zitten.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Hoe behoud je die jeugdige identiteit; wie jong is wordt oud?
‘Dat gaat vanzelf. Kijk, het zijn jongeren die nog naar school gaan, en ook hun diploma gaan halen en weer verder gaan studeren. Er zal vanzelf verloop komen, en dus ook weer nieuwe jongeren.’
Van wie kwam het idee om de organisatie zo op te tuigen?
‘Om eerlijk te zijn, we hebben het niet zelf verzonnen. Dit idee is afkomstig van Jeroen Boschma, een bekende naam op het terrein van jeugdmarketing. Zijn methode van increatie betekent dat je de doelgroep zelf laat vertellen en bepalen wat zij van een product verwachten. Jongeren kijken toch heel anders naar de wereld. Ze brengen ideeën en visie mee die de wereld kunnen veranderen, ook al klinkt dat overdreven.’
Dat doet het inderdaad.
‘Toch is het waar. Deze jonge generatie heeft een heel eigen manier van werken en omgaan met elkaar. Hier geldt heel duidelijk dat de identiteit van *bliep uit de mensen zelf komt en ons product ook. Dat heeft tot een volledig nieuwe kijk op een mobiele-telecomproduct geleid.’
Klik hier voor meer informatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid