Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootste CMO-uitdagingen in 2008

Onderzoeksbureau Forrester vroeg 300 senior marketeers in de VS, Europa en emerging markets naar hun doelen en uitdagingen dit jaar. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste CMO’s maken zich zorgen om de ontwikkelingen in de markt. Bij 85 procent van de Amerikaanse marketeers zorgt dit onderwerp voor de nodige stress, bij marketeers in de zogenaamde emerging markets ligt dit percentage ook hoog; 75 procent. In Europa is het een ander verhaal; slechts 40 procent van de Europese marketeers maakt zich hierover zorgen.

related partner content for mobile comes here

Een op de drie marketeers heeft moeite om de veranderingen in consumentengedrag en de markttrends bij te benen. Dat geldt voor marketeers overal ter wereld. De percentages zijn nagenoeg gelijk.

In de VS en Europa heeft 17 procent van de respondenten het moeilijk met de implementatie van multichannel communicatie, en dat is viermaal zoveel als in de emerging markets.

Intern kijken de meeste marketeers naar personeel en budget. De helft van de Europese marketeers maakt zich zorgen om operations en de opbouw van het team, in de VS ligt dat percentage op 36 procent, in de emerging markets slechts 4 procent.

Bovengenoemde zorgen krijgen lang niet altijd een plek in de marketingstrategie. De langetermijnstrategie ziet er volgens Forrester vaak heel anders dan de kortetermijnplanning, met name de Amerikaanse marketeers hameren wat betreft korte termijn op marktontwikkelingen (85 procent), maar laten hun strategie er (nog) niet door bepalen (31 procent).

Volgens Forrester moeten de meeste CMO’s zich dan ook minder zorgen maken over tactieken en meer over hun strategie. Zo breken veel CMO’s hun hoofd over multichanneltactieken, terwijl de early adopters deze tactieken allang onder de knie hebben en zo veel geld besparen.

Marketeers zouden volgens Forrester beter aan deze 3 strategische onderwerpen kunnen werken:

  • Globalisatie: slechts 10 procent van de marketeers houdt zich bezig met de uitbreiding van het merk in nieuwe markten en dat is te weinig, aldus Forrester.
  • De implementatie van nieuwe technologieën – want waarom maken marketeers zich zorgen over veranderend consumentengedrag? Omdat ze geen goede data hebben om tot de juiste insights te komen, concludeert Forrester.
  • En: werken aan een betere relatie met het bureau. Forrester refereert hier aan een eerder onderzoek: The Connected Agency. Bureaus zouden hun insights moeten halen uit social networks en als intermediair moeten optreden tussen klant en consument. Het onderzoek .
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in