Overslaan en naar de inhoud gaan

Big Brother in de winkel

De klant kan in de winkel op de voet worden gevolgd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet alleen met camera’s, zelfs met voicerecorders wordt klantgedrag geregistreerd. Privacywakers maken zich zorgen. Maar volgens de retailers is het juist allemaal bedoeld om de klant naar de zin te maken. Tesco, de Britse supermarktketen, telt exact hoeveel klanten de winkel in- en uitgaan. Ook de lengte en duur van de rijen bij de kassa wordt gemeten. Aan de hand van deze metingen is het mogelijk om de kassabezetting beter te regelen.

related partner content for mobile comes here

Volgens Tesco is de ergernis over wachttijden hierdoor drastisch afgenomen. De software die voor dit soort metingen wordt gebruikt, Smartlane, is niet de enige technologie die retailers inzetten om meer over de klant te weten te komen. Met BehaviorIQ bijvoorbeeld, kunnen zij nagaan bij welk schap klanten het langst blijven staan en of ze veel heen en weer moeten lopen om hun wagentje vol te krijgen. Zo ja, dan kan dat reden zijn om de schapindeling te wijzigen.

Nog een stapje verder gaat Recordant, een audiorecordingsysteem dat registreert welke vragen klanten stellen. Een analyse van trefwoorden maakt het mogelijk om de onderwerpen te selecteren waarover klanten de meeste vragen stellen en daar de informatievoorziening op af te stemmen. Uiteraard is er kritiek van privacyhoeders dat bedrijven te ver gaan. Het tegenargument ligt voor de hand. De data worden niet herleid tot individuele gebruikers maar worden gebruikt om het bezoek aan de winkel voor de klant aangenamer te maken.

Bron: The Economist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in