Big Brother in de winkel


Niet alleen met camera’s, zelfs met voicerecorders wordt klantgedrag geregistreerd. Privacywakers maken zich zorgen. Maar volgens de retailers is het juist allemaal bedoeld om de klant naar de zin te maken. Tesco, de Britse supermarktketen, telt exact hoeveel klanten de winkel in- en uitgaan. Ook de lengte en duur van de rijen bij de kassa wordt gemeten. Aan de hand van deze metingen is het mogelijk om de kassabezetting beter te regelen.
Volgens Tesco is de ergernis over wachttijden hierdoor drastisch afgenomen. De software die voor dit soort metingen wordt gebruikt, Smartlane, is niet de enige technologie die retailers inzetten om meer over de klant te weten te komen. Met BehaviorIQ bijvoorbeeld, kunnen zij nagaan bij welk schap klanten het langst blijven staan en of ze veel heen en weer moeten lopen om hun wagentje vol te krijgen. Zo ja, dan kan dat reden zijn om de schapindeling te wijzigen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNog een stapje verder gaat Recordant, een audiorecordingsysteem dat registreert welke vragen klanten stellen. Een analyse van trefwoorden maakt het mogelijk om de onderwerpen te selecteren waarover klanten de meeste vragen stellen en daar de informatievoorziening op af te stemmen. Uiteraard is er kritiek van privacyhoeders dat bedrijven te ver gaan. Het tegenargument ligt voor de hand. De data worden niet herleid tot individuele gebruikers maar worden gebruikt om het bezoek aan de winkel voor de klant aangenamer te maken.
Bron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid