Overslaan en naar de inhoud gaan

Green Ocean is the new Blue Ocean

Groen gaat anno 2010 al lang niet meer alleen over maatschappelijke verantwoordelijkheid en/of betrokkenheid. Groen is het nieuw gat in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Elke marketing manager kent het. Zo niet, dan moet hij of zij het direct gaan lezen; ‘Blue Ocean’ de befaamde business-bestseller van W. Chan Kim & Renée Mauborgne. De essentie van hun Blauwe Oceaan-gedachtengoed: je moet niet tot bloedens toe concurreren, maar innoveren. Door het verkennen van businesskansrijke onontgonnen markten en/of marktdimensies, die Chan Kim en Mauborgne Blauwe Oceanen hebben genoemd, kun je als bedrijf voorsprong creëren. Door radicaal vernieuwende initiatieven te ontplooien worden bedrijven relevanter voor consumenten. En daarmee waardevoller.

related partner content for mobile comes here

Het is de hoogste tijd om een tint verder in de kleurenwaaier te kijken. Want volgens mij is Groen het nieuwe Blauw. De oceaan van Chan Kim en Mauborgne is anno 2010 niet langer blauw, maar groen. Groen blijkt tal van onontgonnen markten en marktdimensies te bieden; mede gevoed door de gestage opkomst van de Cultureel Creatieven, een horde van alleen al 2,5 miljoen Nederlanders. Deze groep bestempelt groen en goed als de meest waardevolle kwaliteiten van een merk. Groen wordt daarmee een steeds grotere consumentenbehoefte en daarmee een meer relevante marktdimensie in tal van markten.

Ook bedrijven ontdekken en (h)erkennen groen massaal als grote commerciële kans en kracht, want het is dé kleur waarmee je je op een relevante manier kunt onderscheiden. Het zijn daarom vooral groene innovaties die marktgrenzen baanbrekend verkennen en verleggen. Denk aan Kuyichi Jeans die de kledingmarkt verrijkte met fairtrade. Denk aan Wellwater die de fleswatermarkt verrijkte met maatschappelijke betrokkenheid. Denk aan ASN Bank die de bancaire wereld verruimde met expliciet ethisch bankieren. Denk aan Tony Chocolonely dat de markt van chocolade niet alleen verruimde, maar een vereerlijking in gang zette die de gehele markt ingrijpend veranderde. Eerlijke chocolade is daarmee en daardoor niet langer iets bijzonders, maar oneerlijke chocolade is er eerder iets verwerpelijks door geworden. Denk aan Desso die de tapijtmarkt ingrijpend veranderden met de introductie van C2C. En denk aan Electrolux dat onlangs een stofzuiger introduceerde die geheel gemaakt is van plastic dat is opgevist uit zee, en daarmee een fundamenteel nieuwe dimensie aan de stofzuigermarkt toevoegt. Allemaal voorbeelden van bedrijven die groen niet alleen als maatschappelijke deugd hebben behandeld, maar als een motor om het bedrijf ingrijpend te incarneren; de overtreffende trap van innoveren. Allemaal voorbeelden van bedrijven die door middel van groen, blijvende (meer)waarde hebben gecreëerd voor merk, markt en maatschappij. En daarmee succes. Als commercidealist in hart en nieren juich ik de Groene Oceaan natuurlijk van harte toe. Moge de Groene Oceaan de grootste oceaan van allemaal worden. Moge er nog vele andere bedrijven volgen die zichzelf door middel van groen opnieuw uitvinden. Moge er nog vele baanbrekende groene succesverhalen volgen. Ik hoor graag van jullie welke groene schoolvoorbeelden niet mogen ontbreken in de Groene Oceaan erelijst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in