Overslaan en naar de inhoud gaan

De werkelijke belofte van 3D techniek

3D printen zal ingrijpende effecten hebben op de relatie tussen merk, service verleners en consumenten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In zeker opzicht staat 3D voor de ultieme creatieve technologie, zoals sinds jaar en dag gezocht door creatieven en gepropageerd door visionairs. Dat de pleitbezorgers van 3D voor het merendeel afkomstig zijn uit de filmwereld, verklaart waarom de techniek hoofdzakelijk wordt ingezet voor media en entertainment. Critici van 3D techniek doen 3D om die reden vaak af als niet meer dan een ‘trucje’, bedacht om mensen een nieuwe tv te laten kopen of meer te laten betalen voor een bioscoopkaartje.

related partner content for mobile comes here

Persoonlijk ben ik van mening dat 3D een klassiek voorbeeld is van een technologie die enerzijds zwaar overhyped is, terwijl anderzijds de werkelijke waarde enorm wordt onderschat. In de wereld van film en interactieve games is 3D de norm. De benodigde beeldschermen worden snel goedkoper en zijn alom verkrijgbaar. Is je huidige tv-scherm al niet geschikt voor 3D, dan zal je volgende dit ongetwijfeld zijn.
Diverse initiatieven die plaatsvinden in geheel andere disciplines, gunnen ons echter een blik vooruit op wat de toekomst van 3D werkelijk voor ons in petto heeft. In de voorhoede bevindt zich een stel hackers die aan de slag zijn gegaan met de Kinect module van de Xbox 360. De ‘Kinect sensor device’ bevat een camera, een dieptesensor, een microfoon array en bijbehorende software. Die ingebouwde software zorg ervoor dat de ontvangen datagegevens als 3D bewegingen op het scherm worden doorgegeven. De hackers maken hier handig gebruik van, maar tillen de doorvertaling van 3D naar een volgend niveau. Zij zijn erin geslaagd om Kinect te verbinden met een . Met als resultaat dat ze alles in de fysieke omgeving – interieur, ruimtes, kleding, mensen - kunnen namaken.
Stel je voor wat er gebeurt als gewone mensen willekeurige voorwerpen en ruimtes in hun directe omgeving kunnen digitaliseren en bewerken. Het opent de weg naar ervaringen die veel persoonlijker en ontroerender zijn dan bij de vooraf vastgelegde vorm en inhoud van marketingcommunicatie en producten zoals we die nu kennen.

Google gaat nog een stap verder. Dit bedrijf heeft de ambitie om . Dat zie je terug in Google Streetview en Google Earth, maar ook in 3D mapping op Android telefoons, in en zelfs . Alle grote investeringen en innovaties die Google doet, hebben met 3D te maken. Terwijl het bedrijf bezig is om de hele wereld in 3D weer te geven, bouwt het een ongelooflijke database met informatie op. Hiermee creëert het ongeëvenaarde inzichten over ruimte, voorwerpen, menselijk gedrag en de relatie tussen deze drie factoren.

Bij de Amerikaanse elite universiteit Cornell University, zijn ze meesters op het gebied van 3D. Wetenschappers zijn hier twee jaar geleden erin geslaagd om het menselijk organisme volledig in 3D in kaart te brengen. Hiervan is een interactieve presentatie gemaakt. Inmiddels zijn ze zover dat ze hun kennis van en ervaring met 3D weergave nu ook beschikbaar stellen voor commerciële toepassingen. Dit laatste gebeurt in het project . In essentie heeft dit project tot doel ‘gewone mensen’ in staat te stellen hun eigen 3D voorwerpen te ontwerpen. En als het aan de Cornell wetenschappers ligt, moeten ze deze ook kunnen maken.

Om dat te doen, moet de consument wel kunnen beschikken over een 3D printer. Voor dit doel hebben ze bij Cornell de ontworpen, een open-hardware 3D printer waarmee de consument kan printen wat hij maar wil. Alles is mogelijk, van roestvrij staal tot levensmiddelen. En door de bijbehorende software gratis weg te geven, dragen de wetenschappers actief bij aan het ontstaan van een zelflerende community van 3D ontwerpers en gebruikers.

Mijn overtuiging is dat 3D ingrijpende effecten zal hebben op de relatie tussen merken, dienstverleners en consumenten. Iedereen kan binnenkort een 3D printer bezitten en zal daar gebruik van maken. Op korte termijn zullen daarom nieuwe sites en applicaties nodig zijn die worden gebouwd met de beschikbaarheid van 3D schermen en technologie in het achterhoofd. Op lange termijn draagt de techniek bij aan een wereld zoals we ons het nog niet hebben durven voorstellen.
Nu is het moment om ons hierop voor te bereiden en op een meer conceptuele manier te gaan experimenteren met 3D. Perfect Fools, het bureau waarvoor ik werk, heeft om die reden een 3D printer gekocht waarmee we aan het onderzoeken zijn welke toepassingen 3D technologie zoal kan bieden voor klanten.

Tot slot: zie wat er gebeurt als Dr Dre en Snoop Dogg een live optreden combineren met de toepassing van 3D techniek van Digital Domain voor . Ik was erbij en het was ongelofelijk. Om Nick Smith, ceo van Digital Domain, te citeren: ‘Het is slechts een begin.’

Dit artikel is geschreven door , hoofd strategy bij Perfect Fools.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in