Overslaan en naar de inhoud gaan

Cookiescanner helpt uitgevers en adverteerders in voorbereiding AVG/GDPR

Cookiescan-analyse laat uitgevers en webwinkels zien welke bedrijven gegevens verzamelen op hun platformen .
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De cookiescanner is onderdeel van Privacy Analytics, een service die de Amsterdamse start-up Faktor lanceert vandaag presenteert. Met Privacy Analytics beoogt Faktor uitgevers, webwinkels en adverteerder ondersteuning te bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel de General Data Protection Regulation (GDPR).

related partner content for mobile comes here

Een van de vereisten van de nieuwe regelgeveing is dat adverteerders en uitgevers een zogeten Data Processing Agreement (DPA) afsluiten met alle bedrijven die mogelijk gegevens op hun platformen verzamelen. Dit betekent dat deze partijen een contract moeten afsluiten met alle adverteerders en advertentieplatformen die cookies plaatsen op hun platformen.

Voor internetgebruikers is het eenvoudig om te zien  uitgevers, webwinkels en adverteerders is het echter erg lastig om uit te zoeken van wie al deze cookies zijn. Op verzoek van meerdere uitgevers heeft Faktor daarom de ‘Cookie Scanner’ ontwikkeld. De cookiescan-analyse zorgt onder andere voor een overzicht van de bedrijven waarmee een DPA moet worden geregeld.

Cookie-probleem
Faktor ging vorig jaar van start met de ontwikkeling van een op blockchain gebaseerd identiteitsmanagementsysteem voor de AVG. Deze oplossing moet op den duur leiden tot eliminatie van het cookie-probleem, door targeting in online advertising mogelijk te maken zonder gebruik van cookies. Uitgangspunt hierbij is het principe dat de consument eigenaar is van zijn eigen data. 'Tijdens het proces kwamen we tot de conclusie dat we vóór deze livegang onze klanten moeten helpen met de DPA’, zegt Tim Geenen, een van de Faktor-oprichters: 'Dit is een van de onderdelen van de AVG waar geen onduidelijkheid over is, maar die voor veel partijen in de praktijk niet uitvoerbaar is.'

Dat probleem is ontstaan omdat het programmatic ecosysteem berust op het gebruik van cookies en het synchroniseren van data met meerdere derde partijen. Geenen: 'Vaak zijn dat partijen waar je helemaal geen zaken mee doet. Onze cookiescanner maakt het nu mogelijk om browser-, device- en locatieonafhankelijk, cookies te detecteren. Om te voorkomen dat ad-techpartijen de scanner als een bot zien, gebruiken we Artificial Intelligence (AI) en een slim proxysysteem.'

Technisch advies
Naast de cookiescanner is ook de adviserende rol van Faktor binnen het ‘Privacy Analytics-pakket’ belangrijk, vervolgt Geenen. ‘Nadat de cookiescanner per URL inzichtelijk heeft gemaakt welke bedrijven via hun platform mogelijk gegevens verzamelen, kunnen wij onze relaties ook informatie verschaffen over welke van deze bedrijven waarde toevoegen en welke niet. En bieden wij ondersteuning bij het maken van de DPA’s.’

De cookiescanner is inmiddels in gebruik bij online publisher Mannenmedia, ook de Ster zou deze binnenkort gaan testen.

Fotocredits: konstantynov / 123RF Stockfoto

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in