Overslaan en naar de inhoud gaan

Bike for Brussels confronteert fietsers zonder licht met een interactief fietspad

Geanimeerde fietsers in LED-fietstunnel om meer bewustwording te creëren.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Bijna een kwart van de fietsers in Brussel fietst zonder verlichting door de stad. Om dat probleem aan te pakken bedacht het bureau Mortierbrigade een interactieve campagne om fietsers de gevaren te tonen van onverlicht op pad gaan. Voor de klant Bike for Brussels werd een interactief fietspad ontwikkeld, namelijk de Bike Light Lane. Het gaat hier om een fietstunnel met LED-schermen.

related partner content for mobile comes here

Ongeluk zonder verlichting


Als fietsers zonder verlichting de tunnel inrijden, zullen ze worden opgemerkt door sensoren. Op een LED-scherm wordt dan een interactieve animatie weergegeven. Hier is te zien hoe een fietser met verlichting door Brussel fietst tijdens het bruisende nachtleven. Daarna is een tweede fietser te zien, maar dan zonder verlichting. Dat loopt slecht voor hem af: hij krijgt een ongeluk.

Als fietsers zonder verlichting de tunnel inrijden, zullen ze worden opgemerkt door sensoren. Op een LED-scherm wordt dan een interactieve animatie weergegeven. Hier is te zien hoe een fietser met verlichting door Brussel fietst tijdens het bruisende nachtleven. Daarna is een tweede fietser te zien, maar dan zonder verlichting. Dat loopt slecht voor hem af: hij krijgt een ongeluk.

Om fietsers zonder verlichting te helpen, deelt Mortierbrigade gratis fietsverlichting uit onder het motto ‘Be bright, use a light’.

'Traditionele campagnes helpen niet'


Philippe de Ceuster, creatief directeur van Mortierbrigade, zegt dat traditionele campagnes het niet voor elkaar kregen om een gedragsverandering te veroorzaken als het om fietsverlichting gaat. ‘Uit onderzoek blijkt dat fietsers geloven dat zij al genoeg zichtbaar zijn door de verlichting van de stad, maar dat is niet altijd zo. Daarom laten wij fietsers zien dat ze onzichtbaar zijn. Soms moet je eerst zien om te geloven.’

Philippe de Ceuster, creatief directeur van Mortierbrigade, zegt dat traditionele campagnes het niet voor elkaar kregen om een gedragsverandering te veroorzaken als het om fietsverlichting gaat. ‘Uit onderzoek blijkt dat fietsers geloven dat zij al genoeg zichtbaar zijn door de verlichting van de stad, maar dat is niet altijd zo. Daarom laten wij fietsers zien dat ze onzichtbaar zijn. Soms moet je eerst zien om te geloven.’

De Bike Light Lane is geplaatst op een van de drukste fietspaden van Brussel op de eerste dag van de wintertijd. De campagne genereerde veel aandacht in nationale media, waardoor drie andere Belgische steden bij Mortierbrigade aanklopten om ook een Bike Light Lane te kunnen krijgen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in