Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumeren heeft met evolutie te maken

Bij het kopen van producten draait het vooral om seks, zo zegt de Amerikaanse evolutiepsycholoog Geoffrey Miller in zijn boek 'Darwin en de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We denken populair te zijn als we een iPhone hebben, stoer te zijn als we in een SUV rijden. Het aanschaffen van bepaalde producten zijn volgens Geoffrey Miller signalen, een semibewuste poging om sociale en seksuele aantrekkelijkheid te verhogen. Materialisme is niet louter gericht op genot: consumptiekapitalisme is ook symboolgericht. ‘Consumptiegoederen zijn fitness-indicators die wijzen op persoonlijke fysieke kwaliteiten.

related partner content for mobile comes here

Miller vindt dat marketing te weinig gebruik maakt van de kennis van de evolutiepsychologie. Hij zegt in De Tijd: 'In de meeste marketingmodellen zit het resultaat van wat antropologen, biologen en psychologen allang weten, niet verwerkt. Er resten nog tientallen topics in consumentenpsychologie die nog niet gedarwiniseerd zijn. De meeste marketeers kijken niet verder dan rijkdom, status, smaak en gaan er meestal nog van uit dat consumenten simpelweg producten kiezen die in lijn liggen met hun identiteit of zelfbeeld. Ze gaan niet naar het waarom en de signaalfunctie van ons gedrag.’

‘Centrale Zes’
De psycholoog pleit er voor om het wetenschappelijk model met de Big Five, extravertie, vriendelijkheid, zorgvuldigheid, emotionele stabiliteit en openheid aan te vullen met een zesde: intelligentie. Miller: 'Een van de meest seksueel aantrekkelijke eigenschappen', en een van de best bestudeerde persoonlijkheidskenmerken. Hij noemt het de 'Centrale Zes': ‘zeer goed meetbare en gevalideerde basisdimensies die voor individuele verschillen zorgen en ons gedrag voorspellen’, schrijft De Tijd.

Miller vindt deze zes goede voorspellers voor diverse facetten in het leven zoals opleidingsniveau, prestaties op het werk, kwaliteit van huwelijken, sociale netwerken, en dus zijn ze ook prima voor het voorspellen van consumentengedrag. 'Het zijn de fundamentele eigenschappen die we willen tonen met wat we kopen', aldus Miller in De Tijd.

Maar marketeers zijn hier onbekend mee. Miller: 'Slechts enkele marketingbedrijven gebruiken hedendaagse inzichten om uit te zoeken wie wat koopt en hoe persoonlijkheid keuzes beïnvloedt. Mindset Media heeft bijvoorbeeld aangetoond dat wie een Apple koopt doorgaans hoger scoort in openheid dan wie een pc koopt. Ook voor kleren kan openheid nuttig zijn: hoge openheid voor radicale avantgarde, lage openheid voor de vertrouwde, conventionele merken. Je kan een combinatie van karaktertrekken maken om tot een profiel te komen dat jij als marketeer wil aanspreken, uitzoeken hoe die consument precies in elkaar zit en hoe je hem kunt bereiken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in