Vereniging wil verbod steigerdoekreclame Amsterdam


De vereniging is bang dat de nominatie van de grachtengordel op de Werelderfgoedlijst van Unesco anders niet wordt omgezet in een plaatsing, meldt De Telegraaf. Volgens de vriendenvereniging heeft het toestaan van steigerdoekreclame 'een zeer schadelijk effect gehad' op het beschermd stadsgezicht.
'Niet alleen vanwege de uiting op de meest in het zicht vallende plaatsen in de binnenstad, maar ook vanwege de duur van de uiting', zegt woordvoerder Walter Schoonenberg. 'Steigers worden niet geplaatst om de gevel op te knappen, maar om een reclame te bevestigen.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSchoonenberg zegt ook dat het stadsdeel de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad heeft laten weten de steigerdoeken te willen verbieden in het grachtengordelgebied als de plaatsing een feit is. 'Dat is wat ons betreft de omgekeerde wereld. Als je ervoor gaat om die nominatie te verzilveren, moet je er ook echt voor gaan. Dan moet je toch voordat Unesco een beslissing neemt voldoen aan de eisen, en niet pas als die beslissing is gevallen? Dan ben je naar mijn inziens te laat.'
Het stadsdeel Centrum is wel van mening dat reclame op steigerdoeken een instrument is waarmee eigenaren gestimuleerd worden hun pand op te knappen. Daarom wil het stadsdeel wel vasthouden aan een vorm van reclame op bouwsteigers, maar op een soberder manier dan nu zichtbaar is in de stad. Daarom zijn er nieuwe richtlijnen opgesteld. Een van de regels is dat nog maar maximaal 50 pct van het steigerdoek reclame mag zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid