Christian Gravemaker (MobGen): 'Flat-Flat is over' [Visie Mobile 2014]


In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014
2014 brengt ons:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
- Een internationale ‘mobile payment' standaard.
- Verbeterde zoekmogelijkheden App Store/Google Play.
- Sustainable mobiele apps. Budgetten zullen eerder worden besteed aan apps gebaseerd op doordachte mobile strategies dan aan strikte campagne inspanningen. Kortom bedrijven krijgen een helderdere visie wat zij met mobiel willen bereiken.
- Een merkbare verschuiving van e-commerce naar m-commerce aangestuwd door de vraag en het gedrag van de consument.
- Als klap op de vuurpijl verdwijnt BlackBerry van de consumentenmarkt. Relevante patenten zullen worden verkocht en het enige wat er van BlackBerry zal resten is de zakelijke tak. Ik verwacht dat we dit in het eerste kwartaal, begin tweede kwartaal al kunnen verwachten.
High-end hardware niet meer de trend
Mobiele telefoons worden steeds krachtiger, maar net als op de computer hardware markt zal de consument verzadigd raken en geen directe reden meer zien tot upgraden. Hoewel mobiele apps en services complexer worden gaan de ontwikkelingen op het gebied van hardware deze ver vooruit. In hoeverre kan je de nuance blijven leggen op het feit dat een app vlotter opent en multitasking van een leien dakje gaat?
Blijft de consument, tech freaks daargelaten, genegen om tussen de €500-700 uit te geven voor een toestel?
Het verschijnsel van de opkomst van mid-range toestellen is goed af te lezen aan de overweldigende reviews en verkoopcijfers die het door Motorola (Google) uitgebrachte toestel de Moto G ontvangt. Dit Android toestel wat van de hand gaat voor slechts 1/3 ($199) van de prijs van high-end Android toestellen heeft een minder snelle processor, geen 4G noch NFC maar dit weerhoudt de gemiddelde consument er niet van om zijn alledaagse bezigheden hier feilloos mee uit te voeren.
Kortom smartphone producenten zullen meer waar voor het geld moeten gaan leveren om in 2014 hun verkoopcijfers te behalen.
Naast de processor van een smartphone of tablet is het fysiek geheugen de grootste kostenpost. Maar is fysiek geheugen nog wel relevant gezien mobiele Internetverbindingen steeds sneller worden? Persoonlijk denk ik dat cloud storage de uitkomst biedt.
De focus voor producenten zal in 2014 voornamelijk liggen op het verbeteren van de smartphones en tablets grootste crux: de batterij capaciteit.
Andere ontwikkelingen op hardware gebied die we kunnen verwachten:
Een grotere diversiteit aan authenticatie technieken. 2013 bracht ons de vingerafdrukscanner op de iPhone 5S. Maar de geruchten gaan de ronde dat Samsung haar aankomend flagship toestel, de Galaxy S5, zal voorzien van een irisscanner.
Ik zie 2014 ons nog geen winnaar brengen wat betreft een authenticatie standaard, slechts meer keuze.
Daarnaast zullen sensoren in smartphones worden relevanter voor een breder publiek. Niet iedereen gaat mee in de wellness trend en daarom zullen diverse apps deze sensoren gaan gebruiken voor meer alledaagse bezigheden. Bedenk welke mogelijkheden er allemaal schuilen i.c.m. bijvoorbeeld social media e.d.
Ook zullen we in 2014 een shift in de productie mobiele producten van Azië naar het Europese en Amerikaanse continent. Dit heeft voornamelijk te maken met de gebrekkige kwaliteit van de productie in Azië en de foutieve producten die hier uit volgde. Als vorm van damage control zullen producten daarom iets hogere productiekosten verkiezen boven imagoschade. Zo produceert Motorola haar complete nieuwe productlijn al in de V.S. en zal Apple haar iPhone chips vanaf aankomend jaar op Malta gaat produceren. Ik ga er vanuit dat ook overheidssubsidies ter bevordering van de 'lokale' economie zullen meewerken om deze stroming aan te sterken.
4G wordt onbetaalde standaard
Het is algemeen bekend dat mobiele providers verdienen hun geld al jaren niet meer aan 'voice', maar aan data. Mobiel internet wordt steeds sneller en sneller. Ik voorzie dat 4G eind 2014 standaard wordt verschaft zonder dat de consument hier extra kosten voor zal dragen. Providers hebben immers deze dure bandbreedte gekocht en deze is nog lang niet aan zijn capaciteit. Om er nog een schepje bovenop te doen voorzie ik de terugkomst van onbeperkte data bundels, alhoewel tegen hoge bedragen.
Flat-Flat is over
Uiteindelijk komen we dan bij mijn persoonlijke tak van sport; design. Hoewel 'flat design', de minimalistische insteek van visual design die de afgelopen twee jaar de hoofdtoon heeft gevoerd, stand zal houden zullen we steeds meer subtiele hints van shadows, gradients e.d. gaan terugzien.
Opvallend is dat mobiele platformen steeds minder onderscheidende karakteristieken gaan krijgen op het gebied van design. Wat als voordeel heeft dat app makers geen grote aanpassingen moeten doorvoeren om een iOS app op Android uit te brengen en andersom. Esthetisch gezien dan.
Automatisch omhoog schuivende top bars, de grote hoeveelheid transparantie in iOS7 duiden ook op een trend. Namelijk dat gebruikers steeds meer bruikbaar oppervlak krijgen gepresenteerd voor content. Deze ontwikkeling zal in 2014 versterkt worden door het verdwijnen van 'onnodige' knoppen. Vandaag de dag zijn gebruikers zo gewend geraakt aan het gebruik maken van gestures dat knoppen in sommige gevallen overbodig blijken.
Op het gebied van interactie design zullen we zien dat processen zullen worden vereenvoudigd. Bijvoorbeeld om er zo voor te zorgen dat de gebruiker minder stappen hoeft te doorlopen om een actie te voltooien. Apps zullen ook steeds meer 'straight to the point' worden i.p.v. boordevol leuke features waar gebruikers uiteindelijk geen gebruik van blijken te maken.
MobileMarketing.nl 2013
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid