Overslaan en naar de inhoud gaan

Alleen het Apple-merk is sterker dan de Olympische Spelen

Bekijk je de Olympische Spelen als merk, dan verslaat het evenement alle andere, op één na. Dat was vier jaar geleden wel anders. Marc…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Olympische Spelen hebben een merkwaarde van 47,6 miljard dollar. Dat is een stijging van 87 procent vergeleken met vier jaar geleden, toen de Spelen in Beijing werden gehouden. Toen was de waarde 25,4 miljard dollar. Dit blijkt uit onderzoek van Brand Finance.

related partner content for mobile comes here

Stel dat het merk 'The Olympics' in de Global Brand 500 werd opgenomen, dan moest het alleen Apple boven zich dulden. Dat merk heeft een waarde van 70,6 miljard dollar. Google, Microsoft, IBM, Walmart, Samsung, GE, Coca-Cola Vodafone en Amazon.com maken de top tien compleet en hebben dus allemaal een lagere merkwaarde dan de Olympische Spelen.

Het Olympische merk is meer waard dan alle belangrijke sponsors, waaronder Samsung, GE en Coca-Cola. Als je de Spelen als Grieks merk beschouwt, is het 134 keer zoveel waard als de Griekse Nationale Bank, die een waarde vertegenwoordigt van 354 miljoen dollar.

Om de waarde van de Olympische Spelen te bepalen, zijn de financiele statements van het IOC gebruikt. Hieronder vallen de opbrengsten van uitzendrechten, sponsoring, licensing, merchandising en kaartverkoop.

Is iets breeds en groots als de Olympische Spelen überhaupt te vergelijken met merken als Apple? Marc Cloosterman van Brand Finance licht toe: 'Wanneer we kijken naar de waarde van een merk, dan gaat het vooral om de omzet die een merk genereert. Voor zowel een merk als Apple, alsook voor de Olympics is dit het geval, daarom zijn ze vergelijkbaar. Het merk Olympische Spelen wordt verkocht aan zenders, sponsoren en toeschouwers. We hebben de Olympische Spelen afgezet tegen andere groten merken, zodat de omvang van het merk in context wordt geplaatst.'

In het onderzoek zijn geen andere sportevenementen opgenomen, zoals het EK. Cloosterman: 'In dit geval hebben we dat niet gedaan. We berekenen wel financiële merkwaarden voor andere grote sportevenementen, als er tenminste goede gegevens van beschikbaar zijn. Jaarlijks waarderen we de Indiase Premier football League en de Europese voetbalclub-merken.'

Hoe kan het dat de merkwaarde van de Olympische Spelen zo sterk is gegroeid als je het vergelijkt met Beijing? 'Ten opzichte van de Spelen in Beijing zijn de uitzendrechten-opbrengsten meer dan 50% hoger. De inkomsten uit sponsoring zijn ook hoger, zo'n 11%. De impact in de Westerse wereld van de Olympische Spelen is groter. Ook denken we dat door onzekerheid in de wereld, sport meer dan eerder wordt aangegrepen om positieve aandacht te genereren.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in