(Onderzoek) Automerken en online sentiment
Mensen praten graag en veel over auto’s. Van 1 januari tot 1 mei 2012 komt het woord ‘auto’ 354.000 keer voor. Dit komt neer op bijna 3.000 berichten per dag. Als we kijken naar de platformen waar het meest over auto’s wordt gesproken dan zien we dat Twitter, Facebook, Hyves, Autoweek en Autoblog eruit springen.
Het valt op dat het woord auto in vergelijking met andere onderwerpen veel sentiment bevat, gemiddeld 43 procent. Bijna de helft van de berichten heeft dus een positief (26 procent) of negatief (17 procent) sentiment. Ter vergelijking: het eerder uitgevoerde top100 onderzoek naar de Nielsen top100 Nederlandse adverteerders, eerder dit jaar in Tijdschrift voor Marketing, bevatte gemiddeld 27 procent aan sentiment in berichten. Alle automerken hebben een positieve sentimentscore. De minst positieve merken zijn dure en luxe merken.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaUit de analyse blijkt verder dat er bij 22 procent van de berichten waarin gesproken wordt over een auto, een merknaam wordt genoemd. De rest van de berichten, het overgrote gedeelte, is dus niet gerelateerd aan automerken. De rol van merken in de online conversaties blijkt dus niet heel groot.
BMW voert de lijst aan als merk met het grootste aantal berichten. In een periode van vier maanden zijn er 50 duizend berichten over BMW geplaatst. Dit komt neer op ongeveer 419 berichten per dag. Na BMW volgt Volkswagen, met 46 duizend berichten. Over Volkswagen worden meer berichten op Twitter geplaatst dan over BMW. En over BMW wordt veel meer geschreven op Autoblog.nl.
Wat wordt er gezegd?
Waar praten mensen over als het gaat over auto’s? Mensen praten graag over het gebruik van hun auto. De auto wordt veel wordt genoemd in relatie tot (t)huis en het werk. Daarnaast wordt er veel gepraat over het onderweg zijn in een auto. Tien procent van de berichten gaan over het hebben van problemen met een auto, zeven procent over onderhoud aan een auto en vijf procent over auto-onderdelen.
Overige bevindingen en methodiek kunt u teruglezen in het zomernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat vandaag op mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid