Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Automerken en online sentiment

Wat zeggen mensen op sociale media over auto’s? Wat is het meest besproken merk? Digitaal communicatiebureau Greenberry deed exclusief…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mensen praten graag en veel over auto’s. Van 1 januari tot 1 mei 2012 komt het woord ‘auto’ 354.000 keer voor. Dit komt neer op bijna 3.000 berichten per dag. Als we kijken naar de platformen waar het meest over auto’s wordt gesproken dan zien we dat Twitter, Facebook, Hyves, Autoweek en Autoblog eruit springen.

related partner content for mobile comes here

Het valt op dat het woord auto in vergelijking met andere onderwerpen veel sentiment bevat, gemiddeld 43 procent. Bijna de helft van de berichten heeft dus een positief (26 procent) of negatief (17 procent) sentiment. Ter vergelijking: het eerder uitgevoerde top100 onderzoek naar de Nielsen top100 Nederlandse adverteerders, eerder dit jaar in Tijdschrift voor Marketing, bevatte gemiddeld 27 procent aan sentiment in berichten. Alle automerken hebben een positieve sentimentscore. De minst positieve merken zijn dure en luxe merken.

Uit de analyse blijkt verder dat er bij 22 procent van de berichten waarin gesproken wordt over een auto, een merknaam wordt genoemd. De rest van de berichten, het overgrote gedeelte, is dus niet gerelateerd aan automerken. De rol van merken in de online conversaties blijkt dus niet heel groot.

BMW voert de lijst aan als merk met het grootste aantal berichten. In een periode van vier maanden zijn er 50 duizend berichten over BMW geplaatst. Dit komt neer op ongeveer 419 berichten per dag. Na BMW volgt Volkswagen, met 46 duizend berichten. Over Volkswagen worden meer berichten op Twitter geplaatst dan over BMW. En over BMW wordt veel meer geschreven op Autoblog.nl.

Wat wordt er gezegd?
Waar praten mensen over als het gaat over auto’s? Mensen praten graag over het gebruik van hun auto. De auto wordt veel wordt genoemd in relatie tot (t)huis en het werk. Daarnaast wordt er veel gepraat over het onderweg zijn in een auto. Tien procent van de berichten gaan over het hebben van problemen met een auto, zeven procent over onderhoud aan een auto en vijf procent over auto-onderdelen.

Overige bevindingen en methodiek kunt u teruglezen in het zomernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat vandaag op mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in