Overslaan en naar de inhoud gaan

Verwonderpanels voor projecten

Tijdens de Landelijke Omgevingsmanagementdag in Den Bosch werden de verwonderpanels gepresenteerd door Dieter de Vroomen van Luisterpunt.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens de Landelijke Omgevingsmanagementdag in Den Bosch werden de verwonderpanels gepresenteerd door Dieter de Vroomen van Luisterpunt. Een verwonderpanels is samengesteld uit maatschappelijk betrokken buitenstaanders die door het project worden uitgenodigd voor een sessie van een dag. Tijdens die sessie legt het project vragen en dilemma's voor, waar het tegen aanloopt bij de realisatie van het project. Het idee is ontstaan door een studiegroep 'Baanbrekers in de Bouw' - opdrachtgevers, aannemers en adviesbureaus in de bouw.

Het mooie van de aanpak van de verwonderpanels is dat de deelnemers niet belast zijn met de geschiedenis van het project, of op enige wijze geraakt worden in hun belangen door het project. Daarom kunnen zij open kijken naar de hen voorgelegde vragen. En op die manier ontstaat er een onafhankelijke en multidisciplinaire reflectie, waar het project veel aan kan hebben.

De aanpak van de verwonderpanels is zeker verfrissend en kan nieuwe perspectieven bieden. Tegelijkertijd kan het ook vragen oproepen vanuit de omgeving: hebben de oordelen van het panel ook een formele status in het vervolg, kan er van worden afgeweken? Is er vrije inzage in alle documenten van de sessie? Maar als je daar over voldoende helderheid vooraf kunt bieden lijkt het mij een instrument met potentie. Het lijkt mij leuk om er mee te experimenteren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in