Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing en Intellectueel Eigendom

De vakgebieden Marketing en Intellectueel Eigendom hebben meer overeenkomsten dan je op het eerste gezicht zou denken. Beide vereisen een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Part of everyday life’
Een marketeer houdt van een creatieve en inspirerende omgeving waarbij hij nieuwe dingen kan ontdekken en nieuwe producten kan ontwikkelen. En de mogelijkheid om multimediale, crossmediale en sociale campagnes in te zetten. Maar de marketeer anno 2012 kan niet langer om het vakgebied Intellectueel Eigendom (IE) heen. We leven namelijk in een tijd waarin IE overal zichtbaar is. Of het nu gaat om auteursrecht (op muziek of boeken), merkenrecht (zoals voor woordmerken en logo’s) of octrooirecht (zoals de patenten in bijvoorbeeld een iPad): IE is simpelweg een onlosmakelijk onderdeel van het dagelijkse leven.

related partner content for mobile comes here

Kosten en baten
IE wordt gezien als lastig en kostbaar. Dat kan zo zijn, maar waar het uiteindelijk om gaat, is wat het oplevert! Feitelijk geldt dit principe ook voor het vakgebied Marketing. Het gaat soms niet om wat het kost, maar welke waarde (materieel en immaterieel) de acties toevoegen aan de organisatie. Zo is het ook met IE. Met een duidelijke strategie is de bescherming van IE geen kostenpost, maar een verstandige (lange termijn) investering om een organisatie ongehinderd te kunnen laten groeien.

IE-kwesties treffen niet alleen grote bedrijven
Dagelijks zien wij nieuws voorbij komen over het belang om IE goed te organiseren. Denk bijvoorbeeld eens aan de rondom de merkrechten van de iPad in China. Natuurlijk kan een groot bedrijf als Apple zich dit veroorloven, maar kijk nu eens naar jezelf. Het is toch erg vervelend om na veel bloed, zweet en tranen een nieuw product te lanceren en te constateren dat jouw product (of naam) opeens ook door een ander wordt gebruikt. Wat doe je dan?

Bepaal tijdig je IE-strategie…
Ik realiseer me dat ik beticht zou kunnen worden van het pleiten voor eigen parochie, naar de bekende reclameslogan: “Wij van Wc-eend adviseren... Wc-eend”. Dat zij voor nu dan maar even zo. Maar ook uit onderzoek blijkt dat er toch echt te weinig wordt geïnvesteerd in een onderscheidende IE-strategie. Hierbij gaat het niet alleen om het vastleggen van de juiste IE-rechten, maar ook het actief sturen op én managen van deze rechten. Door IE tijdig vast te leggen en hier goed over na te denken, ontstaat vooral een instrument om op te treden tegen diegenen die inbreuk maken op je producten.

En creëer je eigen speelveld!
Nog belangrijker is dat je met IE-rechten ruimte creëert voor groei en ontwikkeling van je bedrijf. Je creëert een eigen plek binnen jouw markt. Een plek waarin je de bekendheid van jouw product (of naam) verder kunt uitbouwen; bij voorkeur zonder meelifters. Je wilt gewoon duidelijk zichtbaar zijn in de markt en je wilt hier voldoende geld mee verdienen. En dat is nu ook precies de uitdaging van marketeers. Zo hebben Marketing en IE dus meer gemeen dan je misschien op voorhand zou verwachten!

Dit is een posting van Theo Visser, partner en consultant van , adviesbureau op het gebied van Intellectueel Eigendom.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in