Overslaan en naar de inhoud gaan

3 innovatiekillers

Financiële instrumenten kunnen als ze verkeerd worden toegepast de vernieuwingskracht van een onderneming volledig om zeep helpen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Te veel aandacht voor je beste klanten. Producten creëren waar niemand echt op zit te wachten. Het zijn bekende en beruchte vijanden van succesvolle innovatie. En er is meer gevaar, vanuit andere hoek: drie veelgebruikte tools voor financiële analyse kunnen innovatiedrang in de kiem smoren.

related partner content for mobile comes here

Allereerst methodes om de investeringsmogelijkheden te evalueren, waaronder de DCF (discounted cashflow: berekening van toekomstige kasstromen) en de NPV (net present value, oftewel huidige nettowinst). Ze leiden tot systematische onderschatting van de werkelijke inkomsten uit innovatie.

In de tweede plaats belemmert de starre manier waarop vaste en verborgen kosten worden bekeken bij het beoordelen van toekomstige investeringen innovatieve inspanningen.

En, tot slot: de eenzijdige nadruk op kortetermijninkomsten (winst per aandeel) leidt tot onderinvestering in vernieuwing en daarmee tot onderinvestering in de gezondheid van het bedrijf op lange termijn.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in