3 innovatiekillers
Te veel aandacht voor je beste klanten. Producten creëren waar niemand echt op zit te wachten. Het zijn bekende en beruchte vijanden van succesvolle innovatie. En er is meer gevaar, vanuit andere hoek: drie veelgebruikte tools voor financiële analyse kunnen innovatiedrang in de kiem smoren.
Allereerst methodes om de investeringsmogelijkheden te evalueren, waaronder de DCF (discounted cashflow: berekening van toekomstige kasstromen) en de NPV (net present value, oftewel huidige nettowinst). Ze leiden tot systematische onderschatting van de werkelijke inkomsten uit innovatie.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaIn de tweede plaats belemmert de starre manier waarop vaste en verborgen kosten worden bekeken bij het beoordelen van toekomstige investeringen innovatieve inspanningen.
En, tot slot: de eenzijdige nadruk op kortetermijninkomsten (winst per aandeel) leidt tot onderinvestering in vernieuwing en daarmee tot onderinvestering in de gezondheid van het bedrijf op lange termijn.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid