Zijn Dove-beelden geretoucheerd?


Een relletje rond Dove: airbrusher Pascal Dangin (New York's Box Studios) zegt tegen The New Yorker dat hij is ingezet om de Dove-dames voor de Real Beauty-campagne glad te strijken (via Adage).
Het betreft de foto's van zes vrouwen in wit ondergoed. Dangin zegt dat hij flink heeft lopen retoucheren. 'Do you know how much retouching was on that? But it was great to do, a challenge, to keep everyone's skin and faces showing the mileage but not looking unattractive.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Als dit waar is zou dat weleens zeer schadelijk kunnen zijn voor Unilever's imago. Dove is namelijk ook bekend van het filmpje Evolution, waarin een model met de hulp van retoucheertechnieken compleet verandert.
Pay off: 'No wonder our perception of beauty is distorted.'
Het reclamebureau, Ogilvy & Mather, spreekt het in ieder geval allemaal tegen. Het bureau zegt dat de airbrusher in het verleden wel heeft samengewerkt met de fotograaf van de campagne, Annie Leibovitz, maar het is volgens het bureau niet bekend of dat ook met de Dove-campagne is gebeurd. Maar er is zeker niet geretoucheerd op de lijven, aldus Ogilvy: 'Misschien zijn er hoofdharen glad gestreken, maar meer ook niet.'
Overigens heeft Leibovitz de gewraakte foto's niet gemaakt. Zij maakte in december 2005 foto's die later de basis zouden vormen voor de pro-age campagne in 2007.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid