Overslaan en naar de inhoud gaan

Whatsapp gekocht! Facebook aandeelhouders blij?

Met een hoge notering van het het eigen aandeel doet Facebook goede zaken door de Whatsapp acquisitie voor 75% met het eigen aandeel te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de Whatsapp acquisitie is gefinancierd met eigen aandelen,  betaalt Facebook met USD 42,20 meer dan 1,3 keer meer per user in vergelijking met de Instagram acquisitie. Als aandeelhouder - met een aandeel dat USD 68 dollar noteert - moet je je dan afvragen of dit terecht is.

related partner content for mobile comes here

Ik bezit geen aandelen Facebook op dit moment. Als ik dat wel zou doen, zou ik blij zijn. waarom?

Ten eerste heeft Facebook eerder onder andere met de Instagram acquisitie bewezen strategische juiste besluiten te nemen.  Met deze aankoop kocht de social media gigant 30 miljoen gebruikers in het aantrekkelijke tiener segment, een doelgroep waarvan werd gevreesd dat deze het platform aan het verlaten was. Whatsapp is de populairste messenger onder jongeren in veel delen van de wereld, dus bereik technisch klopt het.

In de tweede plaats is gebleken dat Facebook in operationeel opzicht adequaat reageert op ontwikkelingen in de markt en veranderend gedrag onder consumenten. Vorig jaar verdubbelde de prijs van het aandeel toen voor het tweede kwartaal uitstekende resultaten met mobile advertising werden gerapporteerd. De twijfel onder aandeelhouders dat Facebook niet bij was op het gebied van mobiel bestond op dat moment niet meer. De Whatsapp acquisitie baart in dit opzicht dus geen zorgen.

Een derde reden is dat Facebook nu een product in handen heeft waar gebruikers voor betalen. Diversificatie van inkomsten bronnen en ook nog eens een springplank naar terugkerende betalingen van gebruikers: waarom geen abonnement op maandelijks een set nieuwe emoticons? Vooral in opkomende markten, waar het vrij beschikbaar inkomen van de middenklasse stijgt - betalen consumenten grif voor deze zogenaamde virtuele goederen. Met USD 42,20 per user moet je als aandeelhouder zicht hebben op terugbetaling. User payments en zogenaamde &;recurring revenue&; zorgen dan voor een goede nachtrust.

Als vierde (maar zeker niet laatste) reden ligt er een doordachte financiële constructie onder de deal. Facebook had eind 2013 ongeveer USD 12 miljard aan cash beschikbaar. Dat is weinig in vergelijking met de oorlogskassen van bijvoorbeeld Apple en Google.  Een volledig met cash (en dus ook schuld vermogen) gefinancierde deal van USD 19 miljard zou het bedrijf financieel kwetsbaar maken. In een markt waarin je snel moet kunnen reageren (en dan is cash handig) moet je je balans en je schuld capaciteit juist versterken. Ik denk dat Facebook daarom voorlopig ook geen last zal hebben van zogenaamde activistische aandeelhouders die het management van een bedrijf zwart maken en hun geld terugvragen.

Als gebruiker maak ik me ook geen zorgen. Vanmorgen kwam er bij mij een berichtje door over deze zet van Facebook. Via Whatsapp !

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in